Maaike & Sebastiaan op reis!

Nha Trang, Mui Ne, Cu Chi tunnels, My Tho, Can Tho & Phu Quoc

Xin Chau!

We hebben de laatste tijd heel veel gedaan, dus het is weer nodig tijd voor een update. Veel leesplezier!

Nha Trang 05-05-2010

Vanochtend werden we vroeg wakker en besloten we even rond te gaan kijken naar andere hotels, restaurantjes en tourbureaus. Bij de tourbureaus kregen we te horen dat alle tours 's ochtends vroeg beginnen en dat zouden we helaas niet meer halen. Toen we terug kwamen in het hotel hadden we een andere kamer gekregen en ze hadden alle spullen al verplaatst. De kamer verbaasde ons want het was een hele mooie kamer op de 7e verdieping met mooi uitzicht over de stad en de zee.

Na het ontbijt zijn we met Frank en Susanne naar het strand gegaan en daar hebben we overlegd wat we wilden qua tours. We besloten om morgen een boottour te gaan, dus gingen we naar een tourbureau. Bij het tourbureau aangekomen vielen onze ogen al snel op een andere tour die vooral voor Frank en Susanne interessant was. Dit was een tour naar en door de Mekong Delta, aangezien zij een stuk minder tijd hebben klonk dit hun goed in de oren! Na lang overleggen met de baas van het tourbureau en de nodige aanpassingen in de planning besloten we om het te doen. Omdat wij nog zoveel tijd hebben gaan wij na de tour naar Phu Qouc (een eiland in het zuiden), daarna terug naar de Mekong Delta en vanuit daar naar Ho Chi Minh City (voormalige Saigon).

Nha Trang 06-05-2010

Om 8.30u werden we opgehaald om naar de haven te gaan voor de boottour. We hebben gekozen voor een snorkel/relax tour waar we erg veel zin in hadden. Na een uurtje varen kwamen we bij de eerste stop. Hier konden we zwemmen, van het dak van de boot springen/duiken en snorkelen. Het snorkelen was mooi en het was superlekker water. Na 2 uurtjes kregen we een lunch op de boot met veel vis, noodles en springrolls (loempia's), erg lekker! Na de lunch gingen we naar de volgende stop, een eiland met heel helder water wat een hele mooie snorkelplek moest zijn. Niet lang daarna lagen we dan ook al in het water te genieten van de mooie onderwaterwereld. Er was mooi koraal en gekleurde vissen. Na deze snorkelplek gingen we naar een laatste plek waar we nog in een ‘bamboobasket' hebben gezeten. Dit is een rond bootje (vroeger bamboe, nu plastic) met een glazen bodem. Bij deze stop kregen we nog allemaal (tropisch) fruit, zoals ananas, dragonfruit, ramboetan (soort lychee), banaan, watermeloen, etc. Aan het eind van de dag waren we moe, verbrand (ondanks het vele smeren!) maar zeer voldaan

Wink

Nha Trang & Mui Ne 07-05-2010

Vanochtend werden we wederom om 8.30u opgehaald voor de start van onze 4-daagse Mekong Delta tour. Het begon heel goed want we hadden een nieuw busje met een leuke chauffeur en gids voor ons vieren (dus ruimte, comfort en gezelligheid)! We waren nog maar net weg toen het programma ter sprake kwam en bleek dat onze gids (Tra, een meisje van 22) niets afwist van de aanpassingen die wij met de baas besproken hadden. Na wat pogingen het uit te leggen (het was nogal complex) besloot ze om haar baas te bellen en werd er meer duidelijk. Gelukkig was ze heel vriendelijk, behulpzaam en flexibel en wilde ze het ons helemaal naar onze zin maken. Na wat concessies van beide kanten hadden we een nieuw (haalbaar) programma waar iedereen zich in kon vinden. Voor vertrek had Tra zich al aan ons voorgesteld als ‘(Ice) Tea', dat was makkelijker voor ons en Tra betekent ook thee in het Vietnamees. Onze chauffeur had een naam die leek op ‘Kong', wat sterk/krachtig betekend in het Vietnamees. Frank maakte er ‘KingKong' van en vanaf toen was dat zijn bijnaam.

Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt, waaronder ook een keer bij de witte zandduinen met een helder blauw meer. Rond 15u. kwamen we aan in Mui Ne waar we in een resort verbleven wat direct aan het strand lag en ook een zwembad had. Na even lekker gezwommen te hebben in het zwembad, wilden we Mui Ne gaan verkennen. Toen we even gelopen hadden bleek dat we nog een heel eind van het centrum vandaan zaten (+/- 6km), we besloten om eerst wat te drinken en dan te kijken wat we gingen doen. We besloten om vervoer te zoeken naar het centrum en na wat motorrijders en taxi's te hebben afgeslagen omdat ze te veel geld vroegen, belandden we in een busje met een paar lokalen. Mui Ne zelf is één-en-al toerisme, vooral gericht op Russische toeristen. Het is erg vreemd om in Vietnam rond te lopen en overal Russisch op de (reclame)borden te zien staan! Nadat we super lekker hadden gegeten hebben we een taxi teruggenomen. We hebben het niet laat gemaakt omdat de volgende ochtend de wekker om 4.45u zou gaan voor de zonsopkomst!

Mui Ne, Cu Chi tunnels & My Tho 08-05-2010

Om 5u. werden we door KingKong en Ice Tea opgepikt om naar de rode zandduinen te gaan om daar de zonsopkomst te bekijken en met een soort sleetje van de duinen te glijden. Toen we daar aankwamen regelde Ice Tea de sleetjes bij de kinderen die massaal op ons afkwamen. De zonsopkomst was één van de mooiste die we ooit hebben gezien, vooral in combinatie met de rode zandduinen. Toen de zon op was gingen we met de sleetjes (lange stukken plastic met touwtjes om aan vast te houden), onder begeleiding van de kinderen waarvan we de sleetjes huurden, van de duinen afglijden. Het was heel leuk om te doen. Op de terugweg stopten we nog bij een lokale vismarkt wat ook heel leuk was om te zien. Alle vissersboten kwamen terug en de lokale mensen waren druk met het verhandelen van de vis.

Na het ontbijt in het hotel gingen we naar onze volgende bestemming, de Cu Chi tunnels. Rond half 2 kwamen we aan bij de tunnels en na eerst wat geluncht te hebben zijn we het gebied in gegaan. We kregen eerst een film uit 1967 te zien over de oorlog in Vietnam en de tunnels. De film stelde niet veel voor want het was pure propaganda voor het Vietnam van toen en het was van zeer slechte kwaliteit. Na de film begonnen we aan een wandeling met een gids door het gebied van de tunnels. De gids liet verschillende in-/uitgangen van de tunnels en vallen zien. Het was echt ongelooflijk hoe klein de in-/uitgangen waren (zie foto's)! Na een demonstratie van de gids vroeg hij of er vrijwilligers waren om het ook te proberen. Bas wilde wel en voor hij het wist zat hij onder de grond met het luikje dicht (zie foto's), het paste echt maar net! Wat heel apart en ook wel luguber was, waren de geweerschoten die je de hele tijd op de achtergrond hoorde. De schoten kwamen van de schietbaan waar toeristen (na kogels te hebben gekocht) kunnen schieten met verschillende soorten wapens uit de oorlog. Wij voelden ons hier niet echt prettig bij en hebben het daarom ook niet gedaan.

Even later mochten degene die dat wilden, zelf door een stuk tunnel lopen (lees: kruipen). Wij wilden dit maar al te graag ervaren en liepen voorop, achter de gids aan, de tunnels in. We wisten dat de tunnels klein en nauw waren, maar als je er zelf in zit voelt het nog veel kleiner en nauwer! Daarbij hielp het niet dat onze gids leek te proberen een recordsnelheid door-de-cu-chi-tunnels-kruipen neer te willen zetten! Wij moesten gewoon achter hem aan rennen, gehurkt en schurend langs de wanden was dat geen makkelijke opgave. De eerste uitgang kwam al snel en wat ons betreft een beetje te snel. De gids zei dat we nog wel verder konden gaan onder het motto: ‘Go strait, no left, no right!'. De tunnels waren heel slecht verlicht en op de tast kwamen we bij de laatste uitgang. Het tunnelsysteem bestaat uit drie niveaus waarvan de diepste 10 meter onder de grond is. Omdat wij de lange route (100m) hebben gedaan zijn we op alle drie de niveaus geweest. Het was een erg bijzondere ervaring en het is moeilijk voor te stellen hoe het hier moet zijn geweest tijdens de oorlog. Voor ons was het misschien wel extra interessant omdat wij de Vietnam-oorlog als één van onze examenonderwerpen voor geschiedenis hadden voor de HAVO. We hebben er nu een veel beter en realistisch beeld bij. Vietnam zorgt sowieso tot nu toe al voor veel ‘o, ja!'-momenten.

Na de tunnels zijn we naar My Tho gegaan, de eerste stop voor ons in de Mekong Delta. 's Avonds hebben we samen met Ice Tea en KingKong een lokaal gerecht gegeten bij een lokaal restaurantje. We hadden een soort pannenkoek met garnalen en groente, hiervan moest je een stukje afscheuren en dit samen met wat sla in rijstpapier wikkelen. Het was verrassend lekker! Na het eten zijn we met z'n allen nog een fruitjuice gaan drinken. Je hebt in Vietnam (lees: heel zuid-oost Azië) veel standjes die fruitjuices verkopen. Deze standjes hebben vaak ook een paar tafels en stoeltjes staan. Het zijn hier echt stoelTJES want in Nederland zouden dit kinderstoeltjes zijn. Alhoewel het niet echt fantastisch zit, zit het wel gezellig!

My Tho & Can Tho 09-05-2010

Vanochtend hoefden we niet al te vroeg op te staan en na een lekker ontbijtje op het dak van het hotel, zaten we rond half 9 in een bootje op de Mekong. We zouden naar een paar eilandjes gaan om daar het lokale leven te zien en ervaren. De eerste stop was op een eiland waar we eerst naar een bijenfarm zijn gegaan. Ze zijn hier heel makkelijk en je vinger werd zo vastgepakt en tussen de bijen geduwd om wat verse honing te proeven (ze bliezen de bijen wel eerst aan de kant). Het smaakte echt super goed! Hierna kregen we een kopje thee met honing, een soort limoen en nog iets (geen idee wat), ook dit smaakte weer heerlijk! Naast ons tafeltje stond een kooi met hierin een python van 2,5 tot 3 meter. Je voelt hem al aankomen, wij mochten die natuurlijk vasthouden! Bas aarzelde niet en stond al snel met de python op z'n nek. Maaike vond dat ze niet achter kon blijven (al vond ze het wel een beetje eng) en ook zij stond al snel met de python op haar nek. Na wat foto's samen zijn we naar een restaurantje gegaan waar we vers tropisch fruit kregen met een kopje thee. Ondertussen was er muziek en zongen de lokale vrouwen die werkten bij het restaurantje lokale liedjes.

Even later gingen we in houten kano's over smalle riviertjes, omringd door (palm)bomen en planten, om uiteindelijk uit te komen op de Mekong. Dit was echt heel bijzonder en één van de mooiste ervaringen gedurende onze reis. We kwamen uit bij de grotere boot waarmee we naar het volgende eiland, Coconut Island, gingen. Op Coconut Island hebben we een fabriekje (kleine werkplaats) bezocht waar ze een soort caramel snoepjes maken van kokosnoot. Op de terugweg in de boot kregen we een verse kokosnoot om het tropische gevoel te versterken.

Terug in My Tho pakten we onze spullen en gingen we op weg naar Can Tho, de grootste plaats in de Mekong Delta. Een paar uur later kwamen we aan bij ons hotel. Dit bleek een eco-toerisme-hotel te zijn met veel groen, dieren en rust. Na de lunch gingen we een fietstocht maken door de omgeving. We gingen over hele smalle paadjes door de natuur en langs dorpjes. We werden luid toegelachen en begroet en iedereen zwaaide. Onderweg hebben we gepauzeerd bij een lokale familie waar we wat te drinken en gestoomde banaantjes (smaakt niet meer naar banaan, eerder zoete aardappel) kregen. Even later nam Ice Tea ons mee naar de fruitplantage van de familie, hier mocht ze wat fruit plukken wat we later in het hotel zouden proeven. Ze plukte guava, mango, limoen en nog wat varianten op verschillende fruitsoorten. Uiteindelijk hebben we 2,5u. gefietst en was het een onvergetelijke ervaring.

Toen we terug kwamen besloten we dat het wel lekker was om een frisse duik in het zwembad te nemen. Hoewel het al donker was zei Ice Tea dat het wel kon. Ondanks dat ze geen zwemkleding bij had ging ze vrolijk met ons mee. In het water had Maaike het al snel gezien toen er vanaf de kant kikkergeluiden klonken. Omdat er geen verlichting was kon je ook niet zien waar ze zaten. Toen Maaike er één op de rand zag zitten, besloten we dat het mooi was geweest. 's Avonds hebben we een heerlijk bereidde lokale vis gegeten. We hadden Ice Tea gevraagd wat zij ging eten en zij antwoordde dat ze met KingKong een ‘Elephant Ear Fish' (de vis wordt zo genoemd omdat het zo beweegt als een oor van een olifant) gingen eten. Ze vroeg of wij ook mee wilden doen en wij wilden dat maar al te graag proberen. Dit bleek een super keuze want het was één van de lekkerste gerechten die we hebben gehad. De vis moest je met groente, noodle en ananas in rijstpapier rollen en dan dippen in een bepaald sausje. Super lekker! De vis was gefrituurd waardoor je zelfs de vinnen kon eten (smaakt als een soort chips).

Can Tho & Phu Quoc 10-05-2010

Vanochtend ging de wekker, voor de afwisseling, weer eens vroeg. We moesten om 5u bij de receptie zijn omdat we naar de floating markets gingen. Boten zijn in de Mekong Delta onmisbaar en de floating markets zijn hier een alom bekend fenomeen. Het zijn drijvende markten waar de lokale mensen verschillende goederen (vooral eten) verhandelen, voor een groot gedeelte nog op basis van ruilhandel. Het is heel leuk om als toerist de markten te bezoeken omdat je echt alleen een toeschouwer bent, voor de afwisseling maak je dus eens niet deel uit van het handelen (wat normaal het geval is op markten in Azië). We zijn eerst bij een kleine markt geweest en vervolgens naar de grote markt gegaan. We voeren tussen de boten door en genoten van de bedrijvigheid van de mensen. De verkopers hangen hun goederen op aan een stok vooraan de boot, hierdoor kan men goed zien wie wat heeft. Omdat er zoveel bedrijvigheid is zijn er ook initiatieven zoals bootjes die ontbijt aanbieden. Bij één van deze bootjes hebben wij een lekkere ice coffee gekocht, die smaakte erg goed zo vroeg op de dag!

Na de floating markets zijn we terug naar het hotel gegaan om hier te ontbijten. Omdat wij naar de haven moeten om naar Phu Quoc te gaan en Frank en Susanne naar Ho Chi Minh, zijn wij na het ontbijt onze spullen gaan pakken. Rond half 9 namen we afscheid en stapten we met Ice Tea en KingKong in het busje onderweg naar Rach Gia (havenstad). Ice Tea en KingKong gaan, nadat ze ons hebben afgezet, terug naar Can Tho om Frank en Susanne op te pikken om naar Ho Chi Minh te gaan.

Rond 11.15u. kwamen we aan bij de haven waar Ice Tea de kaartjes ophaalde die ze eerder al had gereserveerd. We hebben hier afscheid van hun genomen en nog een uur gewacht tot we aan boord van de boot konden. De boottocht duurde 2,5u, Phu Quoc ligt namelijk 115km van Rach Gia. Een leuk detail is dat het maar 15km van de kust van Cambodja ligt, het schijnt dat je vanaf het noorden van het eiland Cambodja kan zien liggen (met goed weer). Op het eiland hebben we een minivan genomen naar de andere kant van het eiland, waar de meeste hotels/resorts zijn. We zitten nu in een resort wat direct aan zee ligt, met een eigen stuk strand. In het hoogseizoen is dit voor ons onbetaalbaar maar we hebben het geluk dat het laagseizoen is! We hebben een eigen (2-onder-1-kap)bungalow zo'n 50 meter van het strand, met zeezicht. Kortom: hier houden we het wel even vol!

Het vervolg van Phu Quoc volgt in het volgende verhaal!

Liefs,
Maaike & Bas

els breedveld

Hoi Maaike en Bas,
Wat een mooie foto's en resiverhalen!!!Wij zijn net terug uit Bali, wat een ervaring om in de tropen te zijn. Het was erg leuk om Mariken weer te zien. We hadden 2 huisjes gehuurd en daar hebben we met 9 personen genoten van Bali en elkaars gezelschap. De Balinezen zijn ontzettend vriendelijk en voorkomend. Wel willen ze altijd en oceral wat verkopen, je volet je echt een wandelende portemonnee. Je wordt ook letterlijk een winkel ingetrokken. Dat bevordert mijn kooplust totaal niet. Bali is parchtig groen met bergen en oude vulkanen en veel strand. Soms wel wat viezig.
Mariken gaat nu verder via Kuala Lumpur naar Thailand. Er is nu een negatief reisadvies voor Bangkok, vanwege de ongeregeldheen zijn er al 22 doden gevallen!! Let dus op. Veel reisplezier, Els

Lien en Ben

Wat een mooi verhaal weer. Vietnam is ook wel heel bijzonder! Je krijgt op zo'n tocht ook wel veel te zien. Leuk om ook zo met de gids op te trekken.
En nu even lekker relaxen.

liefs Lien en Ben

Riana

Wat hebben jullie weer leuke dingen meegemaakt!
Ik krijg zelf ook zin om naar Vietnam te gaan. Ben net terug van de fiets4daagse in de Betuwe.
In 't begin erg koud, maar gelukkig wel droog.
Liefs, oma

Jeannette & Henk

Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt in Mui Ne van de zonsopkomst en ook alle andere uiteraard!
Het is voor ons erg herkenbaar maar bovenal erg leuk om jullie reisverhaal te lezen. Ik ben benieuwd naar de foto's van het bounty eiland ; Phu Quoc

Geniet er nog maar van!

Liefs Jeannette

Dave en Liza

Hey Maaike en Sebastiaan,

Wij zijn op dit moment aan het reizen in Vietnam en zijn giseren aan gekomen. Ik zit net jullie verhaal te lezen en klinkt allemaal erg leuk. Zou je me kunnen laten weten waar jullie dit geboekt hebben en wat jullie ervoor betaald hebben. Misschien ook wel een lek idee voor ons namelijk.

Alvast bedankt.

Alvast bedankt.
Dave & Liza
davevandalen80@hotmail.com

Hallo Dave en Liza,

We hebben jullie gemaild!

Groetjes,

anja

Hoi Maake,
ik las net jullie bericht van vorig jaar over Ubud op Bali. Het lijkt een leuk adresje waar jullie zaten, kun je dat aan ons doorgeven. Wij gaan namelijk in Augustus die kant op. Zouden we heel erg fijn vinden!
Groeten,
Anja
genuc021@planet.nl

Hallo Anja,

Dat was Kajeng Bungalow (tel. 975018, adres: Jl. Kajeng 29). Hij staat ook in de lonely planet southeast asia. Een andere tip is Dewa Warung (Jl. Goutama) een restaurantje in een achteraf straatje waar je voor heel weinig erg lekker kan eten! In hetzelfde straatje hebben we ook een Balinese massage gedaan, tevens een echte aanrader!!

Groetjes,