Maaike & Sebastiaan op reis!

Good morning Vietnam!

Xin chao! (Hallo in het Vietnamees)

Eindelijk hier ons eerste bericht vanuit Vietnam. We hebben de laatste twee weken heel veel gedaan waardoor het schrijven het er zo nu en dan even bij in schoot. Vietnam bevalt tot nu toe heel goed, veel leesplezier!

Vietnam; Hanoi 23-04-2010 & 24-04-2010

Na een kort vluchtje kwamen we aan in Vietnam, Hanoi. We hadden gelezen en gehoord dat er nogal wat oplichtingen zijn met taxichauffeurs. We wisten dat de lokale bus prima was en het goedkoopste en we hadden besloten om die te nemen i.p.v. de taxibusjes waar de meeste mensen in stapten. Op een paar keer heel duidelijk nee zeggen ging dit ging heel goed. We betaalden $0,50 met z'n tweeën voor een rit van dik 45 minuten. Omdat we 's avonds aankwamen hadden we al een hotel geboekt. Het hotel leek prima totdat we de volgende ochtend om 05.30u. uit ons bed getoeterd werden. Wat bleek, in onze straat was een (vlees)markt waar de scooters al toeterend door de straten gaan en de mensen van alles proberen te verkopen (ook m.b.v. megafoons). Toen hebben we maar een ander hotel gezocht, alhoewel dit niet zonder slag of stoot verliep hebben we uiteindelijk iets gevonden. Hanoi is een stad van 6,5 miljoen inwoners met 4 miljoen scooters. Het is dus een erg drukke stad en we hebben er dan ook niet heel veel meer gedaan dan een beetje rondlopen. Voor morgen hebben we een tour geboekt naar Halong Bay.

Halong Bay 25-04-2010

Om 08.30u. werden we opgehaald bij ons hotel voor onze tour naar Halong Bay. Het was een busrit van 3,5 uur. We zouden 3 nachten/2 dagen Halong Bay verkennen met een Junk (grote boot waar je ook op kunt slapen). In Halong Bay aangekomen zat het weer niet echt mee, het was mistig en het miezerde. Omdat we 3 dagen bleven en de vooruitzichten goed waren hadden we nog goede hoop. We hadden een gezellige groep en er was ook een ander Nederlands stel (Frank & Suzanne) waar het goed mee klikte. Na een stukje gevaren en geluncht te hebben gingen we naar bekende grotten. Het was super toeristisch, je liep in een rij over aangelegde paden door de grotten die in verschillende kleuren verlicht. Frank en Bas hadden hun twijfels bij de echtheid van de grotten want het ‘plafond' zag er niet echt grotachtig uit, toch was het leuk om gezien te hebben. Daarna gingen we bij een drijvend dorpje kajakken langs de rotsen van Halong bay. Even later gingen we weer aan boord om het laatste stukje te varen naar de plek waar we voor anker gingen voor de overnachting. 's Avonds hebben we op de boot gegeten en daarna gezellig met een groepje wat gedronken en gekaart.

Halong Bay 26-04-2010

Toen we wakker werden regende het en onze goede hoop verdween even toen het tijdens het ontbijt steeds harder ging regenen. Gelukkig stopte het regenen na een uurtje en gingen we een trekking doen op Cat Ba Island. Het was heel wat klim en klauterwerk en de regen had ervoor gezorgd dat het spekglad was. Bovenaan was het uitzicht, ondanks de bewolking, super mooi en dat maakte de tocht de moeite waard. Er was nog een hoge stellage op de top waar je met max. 5 personen op kon, een beetje gammel maar daarop was het uitzicht nog mooier. Na de trekking zijn we met de boot naar Monkey Island gegaan, hier zouden we de nacht doorbrengen. Monkey Island is een privé eiland met resort waar maximaal 30 mensen op mogen (en kunnen verblijven). Helaas begon het weer te regenen toen we op het eiland aankwamen. We hadden ons allemaal verheugd op zon, zee strand maar dat zat er dus helaas niet in. Gelukkig hadden we een leuke groep waar we ons goed mee hebben vermaakt (film kijken, kaarten, kletsen, drankjes drinken etc.). Monkey Island heet niet voor niets Monkey Island, want er leven heel veel apen. We zouden ook naar de apen gaan kijken maar doordat het regende ging het niet door want de apen laten zich niet zien als het regent. 's Avonds stopte het met regenen en ging onze gids een kampvuur maken. Even later kwam de Vietnamese Wodka erbij en werd het een hele gezellige avond!

Halong Bay & Hanoi 27-04-2010

Na een kort nachtje zaten we om 07.30u. weer aan het ontbijt want om 08.00u. werden we opgehaald om weer terug naar de haven te gaan. Toen we op de boot gingen kwam dan toch nog het zonnetje tevoorschijn. We hebben nog een paar heerlijke uurtjes zon op het ‘sundeck' van de boot gehad! Toen we weer terug waren in Hanoi hebben we met Frank en Suzanne wat gegeten en gekeken wanneer en hoe we weg konden uit Hanoi. De Vietnamezen hebben vanaf vrijdag een paar dagen vakantie waardoor het nog afwachten was of we überhaupt weg konden. Normaal kan je met de trein (14 uur), bus (10 uur) of het vliegtuig (1 uur) naar Hue. Aangezien alle vluchten vol zaten en we weinig goeds over de busrit hadden gehoord besloten we om informatie te vragen voor de trein. Het was superdruk en iedereen stond te dringen om nog een kaartje voor de trein te bemachtigen. Het was heel grappig om te zien en wij hebben ons er, na even toe gekeken te hebben, ook maar tussen gegooid. We werkten goed samen en stonden al snel vooraan, er waren alleen nog maar een paar plaatsen vrij in de dagtrein voor de volgende ochtend om 06.00u. Na even overlegd te hebben besloten we om die kaartjes te nemen en de volgende morgen met z'n 4-en naar Hue te gaan. We hebben wat inkopen gedaan in de supermarkt en zijn toen gaan slapen omdat de wekker weer om 04.45u. zou gaan.

Hanoi & Hue 28-04-2010

Na vroeg te zijn opgestaan en een taxi te hebben gevonden stapten we in de trein voor een rit van 14u naar Hue. Al met al viel het reuze mee, we hadden onderweg mooie uitzichten, de plekken waren ruim, we hadden genoeg eten/drinken bij ons en het was gezellig met Frank en Susanne. In Hue aangekomen hebben we een taxi genomen naar het centrum. We hadden van de ouders van Maaike al wat gehoord over een leuk restaurantje en dat er in dat steegje ook hotels zaten. We eindigden recht tegenover het restaurantje, genaamd Café On Thu Wheels (nee geen spelfout

Wink
). Het is een woordgrap aangezien de eigenares Thu heet. Het restaurantje wordt inmiddels gerund door haar zus omdat Thu tegenwoordig in Denemarken woont met haar man. Het is een leuk restaurantje met overal op de muren en het plafond teksten geschreven van bezoekers. Na wat gegeten te hebben zijn we op tijd naar bed gegaan.

Hue 29-04-2010

We besloten om vandaag Hue een beetje te gaan ontdekken. Hue is een leuke plaats waar het gelukkig niet zo druk was als in Hanoi. We vonden het allebei maar eens tijd worden om naar de kapper te gaan dus hebben we dat gedaan! Het pakte goed uit want de kappers waren heel goed en precies. Op een gegeven moment stonden er 6 mensen te kijken en twee kappers waren met Maaike bezig en twee met Bas. Na wat rondlopen zijn we 's avonds weer wat met z'n vieren gaan eten bij Café On Thu Wheels. Overdag waren we een meisje tegengekomen die namens een bar flyers aan het uitdelen was. Omdat de bar verhuisd was hadden ze een nieuwe opening met actie: 2 cocktails halen, 1 betalen! Altijd leuk voor een avondje stappen, dus besloten we om hier na het eten naar toe te gaan. Het werd uiteindelijk een super avond met heel veel cocktails en buckets (kleine emmertjes met cocktails).

Hue 30-04-2010

Na onze onverwachtse koninginnenacht hadden we weinig op de planning staan. We hadden al wel eens nagedacht over een (motor)tour in de omgeving maar hier hadden we niet echt veel zin in. 's Middags werden we ergens op de hoek van een straat aangesproken door twee Vietnamese broers van 50+ die motortours deden. Zij wilden met ons wel een motortour doen, aangezien ze ons hele leuke plekken wilden laten zien voor een goede prijs besloten we het te doen. Om 14u zaten we achterop de motor, klaar voor een dagje sightseeing! Het bleek echt een super keuze te zijn geweest want we hebben een top dag gehad. We reden door rijstvelden waar de lokale mensen druk aan het werk waren (toevallig net oogsttijd wat maar twee keer per jaar is) en we stopten bij verschillende bezienswaardigheden. Waaronder ook een Japanse brug uit de 17e eeuw en daarbij een soort museumpje over het oogsten van rijst. Toen we daar binnenkwamen kwam er een oud, krom lopend vrouwtje blij op ons af. Blijkbaar was zij de ‘gids' in het museumpje en vol enthousiasme begon ze alle werktuigen te demonstreren. Het was echt fantastisch (maar ook een beetje vreemd) om zo'n oud vrouwtje vol overgave, enthousiasme en energie aan de werktuigen te zien zwoegen.

Na een stop bij en huis waar Ho Chi Minh een paar jaar als kind heeft gewoond gingen we door naar het strand. Wij waren stomverbaasd toen we bij een groot en mooi strand aankwamen, dat hadden we hier niet verwacht! De visserbootjes waren net teruggekomen en waren druk om hun netten op te bergen en repareren. Na van een lekker koud biertje genoten te hebben zijn we bij onze chauffeurs/gidsen gaan zitten. Dit was ook gezellig en na wat lokale hapjes te hebben geproefd gingen we weer verder. De volgende stop was bij een andere broer waar ze even water wilden drinken. Toen de schoonzus van de broers zag dat wij erbij waren werden meteen de flessen bier opengetrokken. Ze drinken het bier hier lauw uit een glas met ijsblokjes, onze voorkeur gaat toch echt uit naar een ijskoud biertje. Terug in het hotel hebben we een busticket geboekt voor morgen om naar Hoi An te gaan.

Hue & Hoi An 01-05-2010

Na een busrit van 3,5u. kwamen we aan in Hoi An. Frank en Susanne hadden al een geschikt hotel (met zwembad!) gevonden waar wij ook naar toe zijn gegaan (zij waren hier al een dag eerder naartoe gegaan). Hoi An is een toeristisch maar leuk en gezellig plaatsje. Typisch zo'n plaatsje waarvan je snapt waarom het toeristisch is! Het is heel sfeervol met overal lampionnen, oude gebouwen (Hoi An staat ook op de werelderfgoedlijst), smalle straatjes met restaurants en heel veel kleermakers. Hoi An staat echt bekend om haar ‘tailors' (kleermakers) en die zijn er dan ook in overvloed. Frank en Susanne hadden al een winkeltje waar maatkleding in de maak was dus gingen wij met hun mee. Niet lang daarna werden wij ook opgemeten en zochten we de stoffen en modellen uit voor eigen maatkleding. De kleermaker waar wij waren beland was echt een hele leuke. De eigenares, Huong, is een hele spontane, energieke en vrolijke vrouw die ontzettend goed is in haar vak. Ze heeft hele mooie stoffen van goede kwaliteit en rekent hele redelijke prijzen. Het leuke is dat als je haar vraagt om hulp/advies dat ze heel erg haar best doet en met hele goede ideeën komt (ze heeft ook al 12 jaar deze winkel). Daarnaast hadden we haar al aan het werk gezien bij Frank en Susanne en konden we al even meekijken toen zij wat, tussen het maken door, moesten passen. Voor als er nog iemand is die kleren wil laten maken in Hoi An, het was Cloth Shop 68 in de Phan Boi Chau Street, nummer 68 (naast het Bananasplit Café).

Hoi An 02-05-2010

Vandaag hebben we (op z'n Hollands) fietsen gehuurd en zijn we naar het strand gegaan. Toen we aankwamen bij het strand zeiden ze bij de fietsenstalling meteen: You from Holland! Het strand was hier nog veel mooier dan in Hue. Mooie brede stranden, lekker blauw water, palmbomen en natuurlijk relaxte ligbedjes met kussens. Kortom, het was een heerlijk dagje! Aan het einde van de middag was er weer een pasronde bij de kleermaker. De maatpakken die Bas had laten maken waren in één keer goed en Maaike wilde wat (kleine) aanpassingen die Huong meteen begreep en het was ook geen probleem. We hadden al gepland om vanavond de titelstrijd van de Eredivisie te volgen via internet, helaas werkte het internet niet echt mee dus hebben we alleen de standen kunnen volgen. Toch hebben we een gezellige avond gehad en natuurlijk even geproost op het kampioenschap van FC Twente!

Hoi An 03-05-2010 & 04-05-2010

Na het ontbijt zijn we eerst lekker aan het zwembad gaan liggen. 's Middags volgde er weer een pasronde en alles was super, de kleren die waren aangepast waren exact zoals Maaike dat in gedachte had (weer een bewijs van hoe goed Huong is!). Morgen ochtend kunnen we alle spullen ophalen om ze te versturen. We hadden ook hele leuke dingen gezien voor in huis, dus gingen we na het passen inkopen doen. De kleren moeten we toch terugsturen, dus daar kunnen de andere spullen mooi bij. 's Avonds hebben we heel leuk en lekker gegeten aan de rivier.

De volgende ochtend zijn we naar Huong teruggegaan en was alles klaar. Terug in het hotel werd er een mannetje van het postkantoor gebeld die kwam voor het inpakken van onze spullen. We versturen alles per boot omdat dat nou eenmaal veel goedkoper is. Het vraagt alleen wel wat geduld want het duurt maximaal 4 maanden. Het opsturen is goedkoop want we betaalden voor 15kg nog geen 30 euro! Maaike heeft uiteindelijk 3 nette broeken, 1 jasje, 4 jurkjes en een winterjas, voor €140,- en alles is op maat gemaakt. Bas heeft uiteindelijk 2 driedelige maatpakken, 2 nette overhemden, 2 vlotte overhemden en een winterjas (ook voor over de pakken) voor €200,- en wederom is alles op maat gemaakt. Hoi An is de ideale plek om je hele garderobe nieuw aan te schaffen!

Om 11.30u. werden we door een taxi opgehaald bij ons hotel om naar het busstation in Da Nang te gaan. Vanuit Danang zijn we om 13.30u. met de trein naar Nha Trang gegaan waar we om 22.30u. aankwamen.

Dit was het weer voor nu. We zijn nu in Nha Trang en beginnen morgen aan een vierdaagse tour naar Mui Ne en de Mekong delta.

Liefs,
Maaike & Bas

Marielle

Heee reisgangers!!
Leuk dat er weer een verhaal is:D klinkt allemaal goed, leuk dat je dan ook een paar dagen met een ander stel hebt doorgebracht, toch gezellig:)
Ik denk dat ik komend weekend in Hoi An ga winkelen, klinkt goed en heb nu het adres:P ghehe
Nou geniet er van en doe de groeten aan Ho Chi Min!

xx

Frank en Suus

Goh, dat klinkt allemaal heel erg bekend en leuk in de oren! Slaap lekker en tot morgen!

Sanne

Ooh wat een leuk verhaal weer! Jammer dat jullie zulk slecht weer hadden met de boottocht.. Maar toch wel leuk gehad hè:) Leuk ook dat jullie zoveel kleren hebben laten maken daar! Ik ga zo even kijken of jullie daar ook foto's van hebben gemaakt:)
Hier gaat alles goed, flink genoten van het kampioenschap van Twente:D en op het moment is het ook heel spannend bij DOS! We staan nu gelijk met IJVV en hebben woensdag een beslissingswedstrijd om te promoveren! Als dat niet gebeurt, gaat lenny waarschijnlijk naar HHC! Dus spannung allom.. xx

Trees

Haha! Wat leuk om te lezen weer. Dat laatste stukje lijkt echt een stukje uit een reclameboodschap. Haha, ik heb er hartelijk om moet lachen. Ben heel benieuwd naar hoe het er uit ziet ook!

Jammer van het weer, maar goed, volgens mij mocht dat de pret absoluut niet drukken. Heel veel plezier nog!

Veel liefs.

Anouk

Heey maaike en sebas..
ik had laatst een bericht geschreven en toen ging het fout en nu was het toch schandalig lang geleden dat ik een berichtje heb achtergelaten.. Dus toen dacht ik laat ik eens even weer een reisverhaal lezen en een berichtje plaatsen!
Jeetje wat hebben jullie al veel gedaan en gezien! Erg leuk om te lezen!
Hier natuurlijk ook aardig wat gefeest:P.. gister kampioen geworden met de voetbal dus was weer een feestje!!!
Heeel veel plezier nog met het vervolg van jullie reis!!
liefs

Simone en Joos

Hey Maaike en Sebas,

Aan jullie verhalen en foto's te zien hebben jullie het nog steeds heel erg goed naar jullie zin!? Ongeloofelijk dat jullie nog steeds lekker aan het rondreizen zijn. Voor ons voelt Australië al bijna als tien jaar geleden... ;)
Geniet nog van al het moois daar, dan doen wij dat ook (+/- 7 graden celcius..).
Wanneer gaan jullie trouwens weer terug naar Australië?
Geniet ervan!
Groetjes,