Maaike & Sebastiaan op reis!

Het laatste verhaal..

Hallo allemaal,

De tijd is nu echt gekomen voor (ons: al) het laatste verhaal. Veel plezier met het lezen!

Onderweg van Port Macquarie naar de Great Ocean Road 02-06-2010 t/m 04-06-2010

Onze planning was om nog een dagje naar Newcastle te gaan (je leest het goed, ze hebben hier ook een Newcastle). Toen we daar aankwamen bleken er geen campings/overnachtingsmogelijkheden (voor ons met de camper) in het centrum te zijn. We besloten om verder te rijden en dus een dag te besparen die we later extra zouden hebben voor de Great Ocean Road. We belandden uiteindelijk zo'n 80km voor Sydney op een parkeerplaats bij wederom een wegrestaurant.

De volgende dag stond een relatief lange rit op het programma. We zijn vanaf het wegrestaurant, via Sydney (ja, dwars door Sydney!) naar een klein plaatsje halverwege Sydney en Melbourne gereden, Yass. Yass is een klein dorpje in ‘the middle of no-where', dat we hadden gekozen omdat het in het midden van onze doortocht naar de Great Ocean Road ligt. In Yass aangekomen zijn we op zoek gegaan naar een camping, maar bij binnenkomst viel ons oog al snel op een bordje met ‘Showground'. Aangezien we al een keer op een showground hadden gestaan (in het begin van The Waterfall Way), dat toen goedkoop was en erg goed beviel zijn we daar maar naartoe gegaan.

Een showground is plek waar allerlei dingen worden georganiseerd, bijvoorbeeld markten, sportwedstrijden, optredens, etc. Om tijdens evenementen mensen te kunnen laten overnachten, zijn er ook kampeerplekken (met stroom en water) en toilet-/doucheruimten. Als er geen evenementen zijn kunnen kampeerders hier overnachten. De vorige keer moesten we een telefoonnummer bellen van een vrijwilliger die vervolgens met een sleutel voor de toilet en douche kwam en waaraan we moesten betalen.

Dit keer was er nergens iets te vinden van een telefoonnummer, na een paar rondjes gereden te hebben zagen we een vrouw rondlopen. Toen we haar aanspraken gaf ze al snel aan dat het geen enkel probleem was en dat we van haar gewoon ergens mochten gaan staan en we niets hoefden te betalen! Ze zei dat je daarvoor normaal naar een gemeente-/dorpskantoortje moest maar dat er hier nooit iemand kwam en het dus geen enkel probleem zou zijn. Dus niet lang daarna hadden we een super mooi plekje met stroom, water en een toiletgebouw met warme douche. Alhoewel het toiletgebouw meer weg had van een schuur of stal die al in geen eeuwigheid gebruikt was, en we tussen de possom(soort wezel)-uitwerpselen en spinnenwebben moesten douchen, had het echt zijn charme. Later kwam er ook nog een andere camper bij met een ouder stel, we waren dus niet de enige

Wink
. De volgende ochtend werden wakker tussen de schapen! Blijkbaar diende dit ook als een weiland om de schapen te laten grazen.

Vandaag stond er een nog langere reisdag op de planning. We zijn om 10.30u vertrokken en eindigden om 18.00u op een parkeerplaats bij een MacDonalds en tankstation net iets na Melbourne. Na wederom een heerlijke nacht op een parkeerplaats tussen de vrachtwagens, zijn we richting Geelong gereden waar de Great Ocean Road begint.

The Great Ocean Road 04-06-2010 t/m 09-06-2010

De dag leek veel belovend toen we 's ochtends op de parkeerplaats wakker waren geworden, helaas werd het weer steeds slechter naarmate we in de buurt van de Great Ocean Road kwamen. Eenmaal op de Great Ocean Road (GOR) begon het al snel te regenen en het waaide flink. We hadden eigenlijk gepland om twee dagen over de heen- en twee dagen over de terugweg te doen, maar vanwege het weer besloten we om vandaag helemaal naar het einde door te rijden. Na heel wat slingerende stukken weg langs de oceaan en natuurparken werd het weer aan het einde van de middag iets beter en zagen we stukjes blauwe lucht en begon af en toe zelfs de zon te schijnen. Tussendoor hebben we nog snel wat stops gemaakt bij highlights van de GOR om even wat foto's te maken als de zon scheen, nu scheen die ten minste!

Aan het einde van de middag kwamen we aan in een plaats genaamd Warrnambool (nee, de ‘rr' is geen spelfout). Dit bleek een leuke plaats te zijn waar we een camping besloten te zoeken. Na een paar campings gezien te hebben, hadden we een geschikte gevonden. De camping lag direct aan zee en bij het inchecken waren ze heel (Australisch) relaxt. We mochten gewoon ergens gaan staan en hoe laat we zouden uitchecken maakte ook niet zoveel uit aangezien er toch maar weinig kampeerders waren. Daarnaast vertelden ze ons dat het weer de komende dagen steeds iets beter zou worden.

De volgende dag was het weer inderdaad al ietsje beter, het regende niet meer de hele tijd. Verder was het nog steeds bewolkt, fris en waaide het. We besloten om nog een dagje in Warrnambool te blijven om zoveel mogelijk kans te hebben op goed weer als we de GOR terug zouden rijden. We hadden gelezen dat je hier walvissen kan spotten van juni tot oktober en dat er een eilandje voor de kust ligt waar je met eb naartoe kunt lopen om pinguïns te zien. Toen we hiernaar informeerde bij de receptie werden we al snel uit onze dromen geholpen, de walvissen waren er nog niet en het eilandje waar je naar toe mag daar had zij nog nooit pinguïns gezien (wel op een volgend eilandje maar dat was beschermd gebied). Ze tipte ons wel over een uitgestorven vulkaan(krater) in de buurt, wat nu een natuurpark was en waar je kangoeroes, koala's, emoes (soort struisvogels) en andere Australische dieren in het wild kon zien.

We besloten om eerst Warrnambool te verkennen en dan even te kijken of we naar het park zouden gaan. Na een paar minuten rondlopen bleek al snel dat het echt geen stad is want alle winkels waren dicht (het was zondag). We gingen dus al snel terug naar de camping om met de campervan naar het park te gaan. We waren nog maar net in het park of we zagen al wilde kangoeroes. We zetten snel de camper aan de kant en liepen naar het open veld. Ze zaten goed in het lange gras/riet verstopt en na wat pogingen om foto's te maken vonden ze het mooi geweest en gingen ze er vandoor. Dit gaf Bas mooi de mogelijkheid om een filmpje te maken van: springende kangoeroes in het wild!

Na deze (toch wel onverwachtse) ontmoeting gingen we verder het park in om de camper te parkeren bij een picknickplek. Vanaf daar hebben we twee korte wandelingen gemaakt. Één daarvan ging naar de top van een heuvel en net toen we het er over hadden hoe graag we een ander typisch Australisch dier in het wild wilden zien, zag Maaike er één zitten. In een boom langs het pad omhoog zat/lag een koala te slapen! Ook hier hebben we natuurlijk heel wat foto's gemaakt en daarna zijn we terug gelopen. Bijna bij de camper aangekomen zagen we er nog één in een boom, deze was iets actiever (lees: krapte zich een keer, draaide om en sliep door).

Toen we terugkwamen van de tweede wandeling (een boardwalk) en net wegreden van de picknickplek zag Bas ineens een koala door het gras lopen, op weg naar een andere boom. Maaike pakte snel de camera erbij om ook een filmpje te maken. Blij dat we zowel koala's als kangoeroes in het wild hadden gezien reden we op het laatste stukje in het natuurpark toen we in een open veld ineens emoes zagen staan! Uiteindelijk was het dus een meer dan geslaagde dag en hebben we drie typisch Australische diersoorten in het wild gezien.

Melbourne 10-06-2010 t/m 13-06-2010

Vandaag moesten we de camper inleveren. Na uitgebreid schoonmaken, van binnen en buiten, ging het inleveren soepeler dan gedacht. Er werd niet moeilijk gedaan en we kregen zelfs een lift naar het treinstation. Begin van de middag kwamen we aan bij ons hostel. Het blijft raar dat het hier winter is, mensen lopen met jassen, mutsen, handschoenen en de blaadjes zijn van de bomen. We hebben geen slecht weer gehad maar het was wel fris (10-15 graden en bewolkt). Melbourne is een leuke stad waar een goede sfeer hangt. We hebben tijdens deze dagen in Melbourne rondgelopen en de stad verkend. Ondanks dat het een hele leuke stad is zorgde het weer er wel voor dat we wat beperkter waren. Zo is er bijv. ook nog een strand, daar ga je niet naar toe als het koud en grijs is. Toch hebben we hele leuke dagen gehad.

Sydney 14-06-2010 t/m 19-06-2010

Op 14-06 moesten we 's ochtends vroeg op staan (04.50u) omdat we om 07.20u vlogen naar Sydney. Na een korte vlucht van 1,5 uur en een kort ritje met een shuttlebus kwamen we aan bij het hotel. Omdat we op internet een leuke deal hadden gevonden hadden we naar onze Australische begrippen een luxe hotelkamer geboekt met eigen badkamer. Het mooie van dit hotel is dat er ook een keukentje is, ideaal voor ons want elke dag uit eten is hier toch echt te kostbaar! Toen we bij het hotel aankwamen waren we aangenaam verrast, het zag er echt heel leuk uit. We zijn meteen de stad in gegaan omdat we vroeg waren en de kamer nog niet vrij was. Het hotel ligt zo'n 20 minuten lopen van hartje centrum, het was heerlijk weer (+/- 20 graden, strak blauw en zon) dus het was geen straf. In de stad aangekomen kwamen we langs de Sydney Tower (een hoge, soort tv tower, toren met mooi uitzicht over de stad). Omdat het zo mooi weer was besloten we om maar meteen omhoog te gaan, het uitzicht was super mooi en na de nodige foto's zijn we weer naar beneden gegaan. Na nog even rondgelopen te hebben zijn we weer teruggegaan naar het hotel.

Uiteraard wisten we dat vandaag het Nederlands elftal moest spelen (voor ons 21.30u). We besloten wat te googlen en zo kwamen we bij een oproep van een andere Nederlander in Sydney. Na wat mailcontact vertelde hij ons dat er in Sydney (Darling Harbour) een groot evenement is rondom het WK, genaamd FIFA Fan Fest. Er zijn maar zes van zulke evenementen over de hele wereld, waarvan dus een hier in Sydney! We besloten dan ook om rond 20.00u hiernaar toe te gaan om op grote schermen (die in het water stonden) de wedstrijd te bekijken en wat met de andere Nederlander te drinken. Toen we aankwamen was het nog groter dan we hadden verwacht. Er waren twee locaties met beide 3 grote schermen en allebei een podium. Wij besloten om bij de grootste locatie aan het water te gaan staan. Hier was ook een soort voorprogramma en het was een hele happening met presentatoren en filmploegen. Gelukkig waren we niet de enige, ondanks dat het laagseizoen (was goed te voelen met 9 graden) is waren er toch nog wat in oranje geklede Nederlanders. Alhoewel het de dag ervoor met Australië stampvol had gestaan hadden we nu lekker de ruimte

Wink
. Wat opviel was de support voor oranje van Aziaten en andere niet-Nederlanders. Het was een erg leuke ervaring om met andere Nederlanders aan de andere kant van de wereld het Nederlands elftal in actie te zien!

De rest van de dagen hebben we Sydney verder ontdekt en zijn we naar de bekende sightseeing punten gegaan zoals de Harbour Bridge en het Opera House. We hebben geluk want het weer zit heel erg mee (15-20 graden en zon) waardoor het extra leuk is om door de vele parken te lopen en lekker op het gras te lunchen. Sydney is een bruisende stad met heel veel mensen, maar toch voelt het nooit echt druk aan en lijkt het alsof niemand hier stress/haast heeft. Dat is toch wel iets heel bijzonders, wat we overigens in heel Australië terug zien. De mensen zijn heel behulpzaam en vriendelijk, een leuk voorbeeld hiervan is dat toen we net waren aangekomen en voor ons hotel op een kaartje stonden te kijken er een man langs kwam lopen. Deze man draaide zich om en kwam terug en vroeg of hij ons kon helpen. Wij gaven aan dat dat niet nodig was en wij gewoon even de stad wilden verkennen, vervolgens legde hij uit waar we heen moesten en wat een leuke route was.

Na 146 dagen, 7 landen, 11 eilanden, 14 vluchten, 6 lange treinritten, 17 lange busritten, 10 keer met de boot (als vervoer), 7 verschillende soorten slaapplekken, 3732km roadtrippen met de campervan door Australië en ruim 7000 foto's/filmpjes (alles vanaf eind januari) zijn we nu aan het einde van onze reis en vliegen we morgen (19-06) weer naar Nederland. De tijd is echt gevlogen, we hebben een geweldige en onvergetelijke tijd gehad en bijzondere ervaringen opgedaan. Alhoewel we zin hebben om familie en vrienden weer te zien en naar huis te gaan geeft het wel een dubbel gevoel. Het reizen is ons heel erg goed bevallen en we hebben de afgelopen maanden een heerlijk leven gehad. Nu is het tijd voor een ander avontuur en als we thuis zijn beginnen we aan een nieuwe fase in ons leven.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties en tot snel!

Liefs,
Bas en Maaike

Sanne

Wat fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad!! Ik wil er thuis ook nog alles over horen! Wij hebben er wel heeeeel veel zin in dat jullie weerkomen, maar kan het me voorstellen dat 't voor jullie wel dubbel is! Maar goed, tot heeeel snel:D:D:D. Een goede vlucht!! X

Sanne

Pfoe hee, wat een groots avontuur. Ik vind al dat het afgelopen half jaar snel is gegaan. Dat zal voor jullie helemáál het geval zijn geweest. Fijn om zo'n mooi afsluitend verhaal te lezen. Ik hoop jullie snel weer te zien! :-D Een hele goede reis gewenst voor morgen!

Liefs, xxx

lien

Dag lieverds,

Wat leuk weer een verhaal van jullie te lezen! Ik kan mij het dubbele gevoel heel goed voorstellen! gewoon over een tijdje weer op pad gaan!
Een hele goede vlucht enne tot zondag!!!!!!!!!!

Lien

Jeannette

hoi lieve Maaike en Bas,

Een erg mooi afsluitend laatste verhaal en wat hebben jullie toch ontzettend veel gezien en meegemaakt.
Heleboel ervaring opgedaan, prachtige foto's en geweldige verhalen; "daar kun je mee thuis komen"!
Een hele goede terugreis en tot zondag!!

liefs, Jeannette XXXX

Marielle

heee pupkes!
Wat een leuk verhaal weer, vanaf nu kunnen we weer gewoon met elkaar praten over wat we allemaal hebben meegemaakt enzo!! die 7000 foto's hebben we vast nog niet allemaal gezien dus we gaan nog leuke tijden met elkaar hebben de komende tijd:P
Maar goed, wat hebben jullie een mooie tijd gehad zeg! jullie kom terug met 2 backpacks vol ervaringen, koesteren die hap!!
TOT SNEL SNEL SNEL!!:D
xx

Frank en Suus

We hebben uiteraard jullie laatste 2 verhalen ook nog gelezen. Australië klinkt ook super! Wij zijn inmiddels weer thuis, en dat bevalt stiekem ook wel goed. Al missen we Azië natuurlijk wel!
Fijne terugreis!

Maurice

Tsjongejonge is het nu alweer voorbij? Zullen jullie ook wel gedacht hebben. Hartstikke leuk al jullie verhalen en dat jullie zo'n fantastische tijd hebben gehad! Me jealous, maar ik zal niet de enige zijn :-) Tot snel!

els.breedveld@planet.nl

Hoi Bas en Maaike,
Ondertussen zijn jullie alweer op Nederlandse bodem!!
En het is vandaag 13 graden.
Het zal wel even wennen zijn maar vanaf morgen wordt het warmer. We hebben genoten van jullie verslagen en de leuke foto's.
Tot ziens, Els Frans en Menno.

hielke

hoi ik ben hielke een blinde man van 70 en heb er echt van genoten prachtig en zo wil ik nog wel meer lezen op mijn brailleleesregel. hielke.

Arno uit Twello

Hey Maaike en Sebastiaan, jullie reis zit er dus ook al weer op. Wat een mooie verhalen hebben jullie geschreven. Hoe is het zo weer in Deventer? Gr. Arno arnogrk@hotmail.com

(ontmoetingsplaats; hostel Magnetic Island)