Maaike & Sebastiaan op reis!

Kampong Cham & Kratie

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we al een paar dagen in Laos maar jullie hebben nog een update van Cambodja tegoed

. Veel leesplezier!

Kampong Cham 30-03-2010

Na een busrit van 3u. zijn we aangekomen in Kampong Cham. Onderweg hebben we tijdens de pauze nog kraampjes gezien met gefrituurde tarantula's (vogelspinnen) en krekels, gelukkig hadden wij ons eigen stokbroodje en jam bij ons

Wink

Kampong Cham ziet er op het eerste gezicht erg rustig uit, op de bushalte na. Toen we vlakbij de bushalte waren kwamen er al allemaal tuktuk- en motorchauffeurs naast de bus rennen om te proberen of ze je naar je hotel kunnen brengen. Wij hadden zoals gebruikelijk nog niets geregeld en wilden eerst zelf op pad. Na een paar minuten lopen kwamen we aan bij de Mekong rivier. Langs de rivier waren twee hotels waar we zijn gaan kijken. Uiteindelijk zijn we voor één van de twee gegaan.

Toen we Kampong Cham gingen verkennen werd ons al snel duidelijk dat het echt geen stad te noemen is (ondanks dat het de hoofdstad van de gelijknamige provincie is en behoord tot de grootste steden van Cambodja). Het is meer een slaperig dorpje, weinig leven op straat, mensen hangen een beetje voor hun huis of langs de rivier, etc. De mensen spreken hier ook amper Engels, op zich niet erg maar ze doen daarnaast totaal geen moeite om je te begrijpen. Lastig, maar het heeft ook wel z'n charme.

Kampong Cham 31-03-2010

Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. We hebben de tijd genomen om Kampong Cham nog wat beter te verkennen en hebben de rest van de dag lekker gerelaxt. We zijn hier overigens één van de weinige toeristen. Normaal kun je hier ook boottochten doen op de Mekong maar dat kan nu niet eens omdat het zo rustig is. We hebben echt nog maar een enkele (verdwaalde?) toerist gezien, maar ook dat is wel eens leuk om mee te maken.

Kampong Cham 01-04-2010

Na wat ontbeten te hebben zijn we de highlights van de omgeving gaan bekijken per tuktuk. We hadden via het restaurantje waar we ontbijten een leuke tuktuk chauffeur die goed Engels kon en de hele dag met ons op pad ging. We begonnen bij een tempel, daar aangekomen moesten we twee dollar betalen en dan mochten we de hele dag naar de verschillende highlights toe.

De mannen- en vrouwenheuvel waren het volgende punt van onze sightseeing-tour. Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit twee heuvels, met op de mannenheuvel een grote tempel waar ook boeddhistische monniken leven. Op de vrouwenheuvel was niet zoveel, maar deze was wel hoger

Wink
! Onderweg waren we al langs een aantal begraafplaatsen gekomen waar een soort grote partytenten bij stonden met muziek en gekleurde lintjes op de graven. Ook bij de mannenheuvel was dit weer dus vroegen we aan onze chauffeur (en gids) of het een speciale dag was. Hij vertelde ons dat men hier van 1 tot 5 april de doden vereerd en met offers (eten, muziek, e.d.) uitnodigt om even terug te komen. De meeste graven hier zijn gewoon grote hopen zand, sommige hebben er een soort grafsteen voor en de belangrijke hebben een hele tombe.

De volgende stop was het Amika dorp, een (vrij) primitief Cambodjaans dorp. Na een hele hobbelige zandweg kwamen we aan in het dorpje en leek het net of we terug in de tijd waren gegaan (even de brommers wegdenken natuurlijk). Onze gids vertelde ons dat men hier zoveel mogelijk zelf probeert te doen. We hebben eerst gekeken bij vrouwen die aan het weven waren en daarna wat rondgelopen in het dorp. Dit was echt heel leuk en een mooie ervaring. De mensen waren allemaal met hun eigen ding bezig en we mochten overal komen en rondkijken. In het dorp was net iemand overleden dus er was minder bedrijvigheid dat normaal, de gids vroeg of we bij de begrafenis wilden kijken. We wisten niet zo goed wat we moesten doen, we waren wel nieuwsgierig maar wisten niet of het gepast was. Hij gaf aan dat het echt geen probleem was en nam ons mee. Ook hier stond weer zo'n grote partytent en er was muziek. Onze gids vertelde dat ze het lichaam net hadden begraven (wat wij helemaal niet erg vonden

Wink
). Een begrafenis is hier in ieder geval geen treurige bedoeling en onze gids vertelde dat het 24 uur duurt en men ook niet slaapt in die 24 uur.

Het volgende punt was een heel eind rijden. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten, er was ons verteld dat het een mooi uitkijkpunt was over de Mekong. De weg ernaartoe was al geweldig! We reden door dorpjes en langs uitgestrekte velden en werden toegezwaaid door kinderen. De rit was echt heel leuk en we hebben genoten van het pure Cambodja. Bij het uitkijkpunt moesten we de zoveelste trap van de dag beklimmen, maar eenmaal boven werd het beloond met een mooi uitzicht over de Mekong. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een lotusveld waar de gids ons mee het veld in nam. We hadden hier op de markt al vaak een groen iets gezien en we zagen nu wat het was, het hart van een uitgebloeide lotus! Hier zitten zaadjes in die men eet en dat is verrassend lekker! Het is lastig te omschrijven omdat het een beetje tussen noten en vruchten in zit. We hebben meteen een paar knoppen gekocht van de boer. Na een poosje bij de boer en zijn gezin op een bamboe vlonder bij het veld gezeten te hebben gingen we weer verder.

Onze laatste stop was een bamboe brug naar één van de eilandjes die men hier ieder jaar opnieuw bouwt in het droge seizoen. In het regenseizoen gebruikt men een pond. We waren verbaasd toen we er aankwamen want het was echt een grote en lange brug. We hebben heel veel van de omgeving (en haar bewoners) gezien en een hele leuke dag gehad.

Kampong Cham & Kratie 02-04-2010

Vandaag werden we om 10.45u bij ons hotel opgepikt om naar het busstation te gaan om vanaf daar te vertrekken richting één van de laatste stops in Cambodja: Kratie. De bus had een half uur vertraging maar de rest van de rit ging voorspoedig. Rond 15u. kwamen we aan in Kratie wat op het eerste gezicht veel lijkt op Kampong Cham alleen leeft het hier wat meer. Na het gebruikelijke rondlopen hebben we een leuk guesthouse aan de Mekong gevonden. De rest van de dag hebben we even rondgelopen door Kratie en op de markt.

Kratie 03-04-2010

We hebben vandaag weinig gedaan, er is hier namelijk ook erg weinig te doen. Morgen gaan we naar de toeristische trekpleister van dit gebied, de irriwady rivierdolfijnen. Het is wel jammer dat we nu een paar dagen weinig hebben gedaan maar het is helaas niet anders. We mogen maandag Laos in en daar is het nu even op wachten.

Kratie 04-04-2010

Vanochtend zijn we op tijd opgestaan om naar de irriwady rivierdolfijnen te gaan. Dit is een hele zeldzame dolfijnen soort waarvan er nog maar enkele tientallen leven. We hebben besloten om met de fiets te gaan omdat dit de goedkoopste optie is, daarnaast leek het ons leuk om een stukje te fietsen. Het is een rit van 32km (retour) en met de hitte hier waren we er al helemaal op voorbereid dat we doodop zouden zijn. Eigenlijk viel het heel erg mee, we fietsten door dorpjes en werden vriendelijk toegelachen/-gezwaaid/-geroepen en voor we het wisten zagen we standjes met dolfijnen beeldjes en waren we er.

Zoals bij meerdere toeristische trekpleisters kostte het (zeker in verhouding tot alles hier) heel veel geld om de dolfijnen te bekijken. We hebben eerst even vanaf de kant gekeken en zagen toen al af en toe een hoofd boven water komen in de rivier. Ook hebben we nog even gewacht op andere toeristen, want als je met 3 of meer toeristen was dan was het weer goedkoper. Jammer genoeg kwam er niemand, uiteindelijk was dat ook niet zo erg want nu hadden een privé bootje!

Rond half 11 gingen we als enige bootje het water op en het was een leuke en mooie ervaring. We hadden geluk want we hebben er heel wat gezien! De dolfijnen zijn alleen heel schuw dus het is niet zoals je weleens op TV ziet dat ze helemaal bij de boot komen enzo, dat zijn andere dolfijnen

Wink
. We schatten dat de dichtstbijzijnde op ongeveer 10m was. We hebben een uur heerlijk op de Mekong rivier rondgedobberd en genoten van deze mooie dieren. Het was wel lastig om ze op de foto te zetten omdat ze puur boven komen om adem te halen (beetje zoals walvissen), maar er zijn er wat gelukt!

Na de boottocht gingen we weer op de fiets terug, onderweg hebben we nog bij een winkeltje (houten schuurtje) wat gedronken. De oudere vrouw van de winkel sprak bijna geen Engels maar deed heel veel moeite voor ons en was heel vriendelijk, ze pakte nog twee stoeltjes zodat we even konden zitten. Het is echt heel leuk om zo in contact te komen met lokale bevolking. We hebben dat de laatste dagen eerlijk gezegd een beetje gemist. Cambodja is de laatste jaren veel toeristischer geworden dan het eerder was, waardoor mensen er meer aan gewend zijn en ‘verwend' raken.

In Kratie wilden we bij een winkeltje gedroogd fruit halen (soort chips), in Siem Reap betaalde we daar iets van $0,50 voor. Toen Bas aan de vrouw van de winkel vroeg wat een (kleine!) zak kostte zei ze zonder enig gevoel van schaamte: ‘two dollar'. We wisten echt niet wat we hoorden en toen we even verbaasd stonden te kijken liep ze gewoon weg. Het heeft niets te maken met of ze wel/niet Engels spreken maar met een bepaalde houding. Dat soort dingen maken we hier toch geregeld mee en dat is gewoon jammer. Daarom zijn de momenten des te leuker als je op een leuke manier in contact komt met de mensen hier. Zodra we even buiten de ‘steden' (meer grote dorpen) zijn, krijgen we het gevoel dat je het Cambodja ziet van hoe het was.

's Middags hebben we lekker ontspannen in het guesthouse en daar raakten we in gesprek met nog een ander Nederlands stel. Met hun hebben we de rest van de middag zitten kletsen en 's avonds wat gegeten. We hebben echt een hele leuke dag gehad. Morgen gaat om 5.45u de wekker en begint de oversteek naar Laos!

Dat was het weer! We zijn nu in Pakse (Laos) en komen net van de 4000 islands, tot nu toe bevalt Laos goed (verhalen volgen).

Liefs,
Maaike & Bas

Trees

Alweer een verhaal. Wat leuk toch!! :D Ik weet niet of het aan mij ligt, maar jullie laatste verhalen klinken echt heel relaxed, ook al maken jullie wel heftige dingen mee. Leuk om te lezen :) Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

Veel liefs vanuit een vandaag regenachtig Wijhe.

els.breedveld@planet.nl

Hoi Maaike en Bas,
Wat een prachtige foto's van Cambodja en wat een mooie mensen. Het maakt de reislust wel in me wakker!! Het lijkt me best leuk om zover van huis weer eens Nederlands met anderen te praten. Hier is het nu echt lente met narcissen en bloesembomen. Heerlijk lang licht s avonds. Mariken zit nu in Australie en over 3 weken zien we elkaar op Bali. Ook de ouders van haar vriendin Aniek plus zus reizen mee, op Bali hebben we 2 huisjes gehuurd, we zijn dan met 9 personen. Jullie nog heel veel reisplezier, groet van ons allen Els Breedveld