Maaike & Sebastiaan op reis!

Eerste dagen Cambodja; Siem Reap

Hallo allemaal!

Een nieuw land, een nieuw avontuur en dus weer nieuwe verhalen! Veel leesplezier.

Kuala Lumpur & Siem Reap (Cambodja) 21-03-2010

Na een korte nacht zaten we om half 5 's ochtends in de bus richting het vliegveld. Rond half 6 waren we op het vliegveld en om 7u. stegen we op. Twee uur later kwamen we aan in Siem Reap, Cambodja. In het vliegtuig hadden we, zoals gebruikelijk, al een formulier gekregen om gegevens in te vullen voor het krijgen van een visum. Eenmaal bij de balie moesten we nog een formulier (3e!) invullen met pasfoto.. Ai, de pasfoto's hadden we in de gewone bagage en die kon je pas na het visum ophalen. Gelukkig bleek het geen probleem want voor 1 dollar kopieerden ze onze paspoorten en dat voldeed ook. Het was heel grappig om te zien dat er zes medewerkers op een rijtje achter een lange balie zaten die allemaal iets deden. Het leek net een lopendebandsysteem; één nam het geld aan, één kopieerde het paspoort, één plakte het visum in, één zette de stempels, één noemde je naam en gaf het paspoort terug en de laatste stond erbij en keek ernaar. Zal zeker zijn in het teken van werkverschaffing.

Toen we onze bagage hadden, werden we al snel aangesproken of we een tuktuk wilden. Onze ervaring was dat wij samen met onze spullen niet (makkelijk) in een tuktuk passen dus dat kapten we snel af. Tot onze grote verbazing bleek het later te gaan om hele andere soort tuktuk's. Het zijn hier meer een soort aanhangers met een bankje en dakje achter een motor, met overigens véél meer ruimte. We besloten toch maar voor een taxi te gaan en die zou ons twee hotels laten zien (één met en één zonder zwembad, uiteraard prijsverschil). We kozen voor diegene zonder zwembad vanwege het prijsverschil. In de taxi vielen we van de ene verbazing in de andere. We wisten niet zo goed wat we van Cambodja moesten verwachten toen we verhalen hoorden/lezen. Het was schoon/netjes, normale auto's, mooie gebouwen, goede wegen, hele vriendelijke mensen, mooie hotels etc. Dat beloofde nog wat! De taxichauffeur had ons al de hele tijd gevraagd of wij hem als chauffeur wilden naar Angkor, maar wij wilden eerst wat rondvragen en we wisten ook nog niet welke dag we wilden gaan.

's Middags bleek, met 38 graden, al snel dat een zwembad hier toch wel heel erg lekker is. We zijn toen op zoek gegaan naar hotels (guesthouses) met zwembaden voor een acceptabele prijs. Uiteindelijk hebben we er een gevonden die ons heel erg aansprak en de volgende ochtend werden we door de vaste tuktuk chauffeur opgepikt. De rest van de dag stond in het teken van Siem Reap verkennen. 's Avonds heeft Cambodja ons opnieuw verrast met het ontzettend lekkere eten en de leuke sfeer. Het is hier wel toeristisch maar leuk en gezellig toeristisch. Ze hebben hier een straat genaamd Pubstreet waar allemaal restaurantjes en bars zitten. Na wat rondgelopen te hebben en de menu's te hebben bekeken hadden we een leuk restaurantje gevonden en kozen we voor een menu met verschillende Khmer gerechten. De Khmer is de oorspronkelijke bevolking van Cambodja met een lange geschiedenis (onder andere Angkor). Drank is hier heel goedkoop, zo heb je een pul bier voor nog geen €0,40 en verschillende cocktails per kan voor €3,00 - €4,50. We kunnen hier dus weer volop van de biertjes genieten die we eerder hebben gemist omdat het in verhouding best duur was

Siem Reap 22-03-2010

Om half 11 stond de tuktuk van het andere hotel klaar om ons op te pikken. Dit was ideaal, heel leuk en grappig want hij stond klaar (pal voor het hotel) met een bordje met daarop: Green Garden Guesthouse - Sebastiaan. Eenmaal gesetteld in de nieuwe kamer zijn we op pad gegaan. Gister hadden we al een beetje de boel verkend en we vonden het leuk om eerst naar de Psar Chaa (oude lokale markt) te gaan. Dit was een hele beleving. Het is een overdekte markt waar je echt alles kan krijgen van groente, fruit, vis, vlees, sieraden, kleding, slippers, souvenirs etc. Het zijn allemaal hele smalle paadjes tussen de kraampjes door. Bij het vis en vlees gedeelte keken we echt onze ogen uit. Behalve de normale dingen zoals kip hadden ze ook heel veel ondefinieerbare dingen en (spartelende) vissen in bakken die ter plekke werden geslacht en schoongemaakt. Daarnaast hebben we de meest vreemde dingen gezien zoals (koeien-/varkens-) tongen, schildpadden, varkensneuzen, kippenklauwen, ingewanden, etc. We moesten nog oppassen want zo hier en daar lag er een vis in het gangpad (was uit de bak gesprongen) en door het ter plekke slachten moest je nog uitkijken dat je niet onder de bloedspetters en andere dierlijke sappen kwam. Maar al met al een hele leuke ervaring!

Na deze markt zijn we nog naar een andere markt gegaan, waar ze vooral kleding, sieraden, horloges e.d. hadden. 's Ochtends is het hier al warm maar rond 14u. is het hier echt heel warm dus een zwembad is dan echt heel lekker en hebben we 's middags dankbaar gebruik van gemaakt. Na het wederom heerlijke eten en een paar biertjes zijn we naar de avondmarkt gegaan (ja, ze hebben hier veel markten

Wink

Maaike had overdag al gezien dat ze hier veel dr. Fish Massages aanbieden. Dit zijn speciale visjes in een grote bak (of opblaaszwembad) die de dode huidcellen van je voet/benen afknabbelen. Ondanks dat Maaike niet zo van vissen houdt was ze wel heel erg nieuwsgierig en wilde ze dit graag proberen. Niet lang daarna zaten we voor €1,50 p.p. 20 minuten met een gratis blikje bier met onze voeten tussen de vissen. In het begin voelde het heel raar en kietelde het heel erg. Maaike vertelde aan de vrouw van de vissen dat ze normaal niet zo op vissen gesteld is (en ze het toch wel een beetje spannend vond), voor ze het wist begon de vrouw haar een schouder-, nek-, arm-, hand-, rugmassage te geven. Even later was Maaike helemaal ontspannen en vond ze het helemaal leuk.

Siem Reap 23-03-2010

Vanochtend om half 9 zaten we in de tuktuk onderweg naar Angkor. Dit is het grootste religieuze bouwwerk van de wereld en wordt ook wel het achtste wereldwonder genoemd. Het is een gigantisch tempelcomplex bestaande uit allemaal verschillende tempels verspreid over een heel groot gebied. Vroeger was Angkor het hart van het Khmer koninkrijk en op het hoogtepunt woonden en leefden hier één miljoen mensen (dit is heel veel als je je bedenkt dat het meer dan duizend jaar geleden was). Je had 1,3 en 6 daagse passen. In één dag kun je echt niet alles zien maar voor ons was dit wel genoeg. We vinden het mooi om te zien maar zijn niet dusdanige tempelfanaten dat we alle details willen zien en daarom hielden we ons bij de highlights.

Na een rit van 7km kwamen we aan bij de bekendste tempel, genaamd Angkor Wat (waar vrijwel het hele gebied naar vernoemd is). Het was echt heel groot en indrukwekkend en veel toeristen. Bij de tempels zijn ook veel jongeren en kinderen die wat proberen te verkopen. Ze zetten hun meest zielige gezicht en stemmetje op en het is heel zielig om te zien omdat je weet dat ze het van hun ouders moeten. Iets geven is lastig omdat je dan aan de gang kunt blijven. Daarna gingen we naar Angkor Thom, dit is het grootste complex. Hierna nog 3 tempels bekeken, een daarvan was de inspiratiebron voor Tomb Raider (computerspel en film). Deze tempel is als het ware overgenomen door de jungle, overal staan grote bomen waarvan de wortels verweven zijn met de stenen van de tempel. Rond 13u. waren we weer terug en hebben we lekker gerelaxt aan het zwembad.

We hebben al een paar keer bij hetzelfde tentje wat hebben gegeten en/of gedronken. Bij dit tentje werkt een heel aardig meisje die ons elke keer bediend en met ons wil praten. Vanavond raakten we echt met haar in gesprek en dat was erg gezellig. Na haar werk zijn we met elkaar naar een lokale club gegaan. Voor we het wisten stonden we tussen de lokale bevolking te dansen, dit was een hele leuke ervaring. Het was wel even wennen want we hadden veel bekijks. Op een gegeven moment werd het helemaal donker en kwam er een langzaam nummer. De mensen begonnen massaal te schuifelen (zoals je op de basisschool/middelbare school doet)!

Even later hebben we nog wat met haar gedronken en zitten praten. Je wordt dan wel weer even met je neus op de feiten gedrukt. Ze vertelde dat zij uit een dorpje kwam ten noorden van Phnom Penh en dat ze hierheen was gekomen om te werken en te studeren. Ze werkt nu 7 dagen per week 9 uur per dag bij het restaurant/café, daarnaast heeft ze nog haar studie en ze doet ook nog vrijwilligers werk (als het even kan 3 uur per dag). Toen we vroegen of ze wel eens naar haar familie gaat, toen antwoordde ze dat dat bijna niet kan want ze moet altijd werken. Ze heeft 3 dagen per jaar vakantie maar in die drie dagen zijn buskaartjes heel erg duur waardoor het voor haar lastiger is om dan te gaan. Ze heeft haar oude leven in principe opgegeven met de hoop voor een betere toekomst, van haar dorp is ze de enige die is gaan studeren.

Toen we terugliepen werden we weer geconfronteerd met het feit dat het toch echt een arm land is. Het was een uur of twee 's nachts en er waren nog allemaal kinderen op straat die naar je toekwamen om te vragen om geld. Het is hier niet gewoon bedelen, ze lopen met je mee en proberen je hand en/of kleren vast te pakken. Je moet er niet te lang bij na denken en het is best lastig om er niet op in te gaan en gewoon door te lopen.

Siem Reap 24-03-2010

Vandaag hebben we eerst lekker uitgeslapen om daarna te relaxen aan het zwembad. Van 16u. - 18u. hebben we een kookles gedaan bij het restaurant waar we al een aantal keer hebben gegeten. Dit was heel leuk! We hebben er weer wat recepten en ideeën bij voor als we thuis komen

Wink
. Na het eten hebben we onze bustickets naar Phnom Penh geboekt.

Siem Reap 25-03-2010

Vanochtend moesten we op tijd opstaan omdat we tussen 7.30u. en 8.10u. zouden worden opgehaald bij ons hotel om naar het busstation te gaan. Rond 8u. kwam er een tuktuk aan en om 8.30u. zaten we in de bus onderweg naar Phnom Penh. We hadden veel negatieve verhalen gelezen over de busritten hier maar gelukkig hebben wij hier helemaal geen last van gehad. Het was gewoon een fijne en schone bus met airco en de wegen waren gewoon geasfalteerd. Na een rit van 6u. kwamen we om 14.30u. aan in Phnom Penh.

Dat was het weer voor nu. De verhalen van Phnom Penh volgen weer bij het volgende stuk!

Liefs,
Maaike & Bas

Ben

Elk land in Azië heeft toch weer zijn eigen bijzonderheden.
Leuk dat jullie regelmatig contact hebben met de plaatselijke bevolking, zo leer je het land en de mensen echt kennen.
En nu kunnen jullie er natuurlijk niet onderuit om een keer Cambodjaans te koken als jullie terug zijn!

Sanne

Hee lieverds,

Wat fijn dat jullie het mooi hebben! Geniet ervan.. Klinkt allemaal heel leuk!

X

Riana

Heel leuk om wat over Cambodja te horen. Wist ik niet zoveel van. Wel confronterend he, die ontmoeting met dat meisje. Je boft toch maar als je wiegje in Holland heeft gestaan.
Het was overigens de eerste keer dat ik jullie over de warmte hoorde. Maar dat went wel als je er langer bent. Fijn dat jullie een zwembad hebben! Veel liefs, oma

mirella

Ik vind t zo leuk om te lezen en vooral jullie belevenissen te zien!!
ik zeg net tegen erik dat ik t zo gaaf vind dat jullie dit doen! Geniet nog maar lekker!!

Liefs,mirella.

Esther

wat een verhalen toch weer!
Erg verrassend om te lezen;) Fijn om te horen dat Cambodjaa erg goed bevalt en jullie het naar je zin hebben:) De tijd vliegt voorbij..we missen jullie wel hoor:(
Maar iedereen is hier druk met zijn eigen dingen dus de maatjes zelf zie ik ook niet veel op dit moment. Dus jullie missen nix:P

Hier heeft het zonnetje ook eindelijk geschenen en was het echt lkkr weer donderdag! Dan leeft iedereen meteen op:)
Maar naar jullie kunnen we niet kijken;)

Bijzonder om te lezen het verschil in armoede en rijkdom:) Klinkt een betje als Thailand ook al ben ik er nog nooit geweest:P Maar zie het zo helemaal voor me. Maar daarom ga ik nu de foto's maar bekijken om dat Thaise beeld van mijn netvlies te verwijderen;)

Geniet van julli tijd nog! Want voor je het weet is het voorbij:)

Trees

Wat leuk om te lezen allemaal! Wat een ervaringen zeg... Vind het zo leuk voor jullie dat jullie dit allemaal meemaken. Zoiets vergeet je nooit meer.

Ik had bij Cambodja helemaal geen voorstelling, maar jullie illustreren het mooi. Lijkt me heerlijk daar, ondanks ook alle 'harde realiteit'.

Pas goed op elkaar en geniet ze!

Veel liefs

Mariëlle

Heee Tortelduifjes!!
Weer een nieuw land vol met nieuwe indrukken en verhalen. Ik vind het goed klinken in ieder geval!
Begin wel steeds meer het idee te krijgen dat jullie nu wel erg lang al weg zijn, esther zegt dat jullie niets missen, maar ik mis jullie in ieder geval wel hoor! We zijn inderdaad allemaal wel druk met de laatste loodjes van school, maar proberen op zn tijd toch echt wel een gezellig avondje te plannen!:)
Rich en ik zijn afgelopen weekend 2 dagen in Amsterdam geweest, weet je nog? dat wat ik hem voor de verjaardag had gegeven! was super leuk, een grote stad en we waanden ons ook echte toeristen om alle leuke plekken op te zoeken, maar we hielden ons voor dat als jullie je weg kunnen vinden aan de andere kant van de wereld dan moest het ons in Amsterdam ook wel lukken:P haha en het lukte!
Nou ik ben benieuwd wat jullie daar in Cambodja gaan uitspoken, vermaken doen jullie je in ieder geval toch wel!!:D
Doe t kalm aan!!
xx