Maaike & Sebastiaan op reis!

Pulau Penang & Pulau Pangkor

Hallo allemaal,

Na een heerlijke (relax)week is het weer eens tijd voor een update. Veel leesplezier!

Pulau Penang 13-03-2010

Vanochtend zijn we vroeg (7u) vertrokken uit Tanah Rata (Cameron Highlands). Gisteren hadden we het vervoer al geregeld en we werden mooi bij het hotel opgepikt door een busje voor (maar) 9 personen. Dit scheelde namelijk amper iets met een grote tourbus en deze zette je af waar je wilde, ideaal! We hadden dubbel geluk want we bleken de enige te zijn en hadden dus privé vervoer. Het busje was super; net nieuw, lekkere/luxe stoelen die achterover konden, zelf bedienbare airco, etc. De rit zou 4,5u. duren, maar wij waren er al met 3,5u.!

Eenmaal in George Town (Pulau Penang) aangekomen was het niet echt wat we verwacht hadden. Accommodatie viel tegen, het was het ene uiterste (heel basic hostel) of het andere uiterste (super luxe hotel). Verder maakte de stad niet echt een goede eerste indruk. Dit kwam vooral doordat er veel vervallen gebouwen waren, afgewisseld door hoogbouw met hotels/flats. De vervallen gebouwen komen uit het koloniale verleden van het eiland, het grote verschil met bijv. Europa is dat zulke dingen hier niet/amper worden onderhouden. Na een half uur besloten we de bus te nemen naar een plaatsje aan het strand. Toen we daar aankwamen hadden we er meteen een beter gevoel bij. Het is allemaal wel wat duurder (toeristischer en het is hier nu schoolvakantie), maar we hebben toch weer een lekker hotel gevonden! We zitten nu op nog geen 5 minuten lopen van het strand en hebben een lekkere ruime kamer met eigen badkamer, airco, etc.

Wij kunnen ons hier wel weer een paar dagen vermaken (lees: relaxen)! Vanavond hebben we lekker aan het strand gegeten en daarna nog over een avondmarkt gelopen. Ze hebben hier echt hele leuke dingen (niet van die nutteloze spullen als in China Town, Kuala Lumpur), toch maar een keer terug komen met een lege koffer

!

Pulau Penang 14-03-2010

Vandaag hebben we lekker aan het strand gelegen, er valt dus weinig te vertellen. Het was een heerlijk relaxt dagje. We hebben weer heerlijk gegeten bij ons favoriete strandrestaurantje hier. 's Middags hebben we nog wel tickets geboekt naar Siem Reap (Cambodja) voor zondag 21 maart.

Pulau Penang 15-03-2010

Voor vandaag stond er ook weinig op de planning. Overdag hebben we weer aan het strand gelegen en 's middags zijn we ons gaan verdiepen in hoe we op Pulau Pangkor (volgende stop) kunnen komen. Na heel wat tegenstrijdige berichten hebben we besloten om morgenochtend naar Pulau Pangkor te gaan.

Ons favoriete restaurantje was helaas dicht, waardoor we opzoek moesten naar iets anders. Na wat rondgelopen te hebben kwamen we uit bij een foodcourt. Dit was echt heel erg leuk en lekker! We gingen eerst langs de kraampjes lopen om te kijken wat ze waar hadden, vervolgens zochten we een tafel uit (elke tafel heeft een nummer) en ging Bas alles bestellen. Uiteindelijk hadden we rijst van twee verschillende tentjes en verder saté van de BBQ, een loempia, drinken en een pannenkoek met banaan en chocolade toe (allemaal bij verschillende tentjes). Als je het besteld hebt komen ze het vervolgens naar de tafel brengen wanneer het klaar is en dan pas betaal je.

Pulau Penang & Pulau Pangkor 16-03-2010

Vanochtend ging om 7.30u. de wekker zodat we rond 8.30u. de bus konden nemen richting de ferry. Na eerst wat ontbeten te hebben en een paar laatste boodschapjes te hebben gedaan gingen we naar de bushalte. Al snel kwam de bus en waren we onderweg naar de ferry. De oversteek duurde niet lang want het was maar 4km (vandaar dat er ook een brug is, waarmee we op de heenweg kwamen). Het leuke was dat de ferry terug naar het vaste land gratis is! Je hoeft alleen maar te betalen van het vaste land naar het eiland, dat kwam dus mooi uit.

Op het vaste land aangekomen hebben we bustickets gekocht en een uur later zaten we in de bus onderweg naar Lumut, het vertrekpunt van de ferry naar Pulau Pangkor. Na 4,5u. kwamen we aan in Lumut waar we meteen de ferry op konden naar het eiland. In Pangkor Town hebben we een taxibusje genomen (hier overigens allemaal knal roze) naar Teluk Nipah. Hier hebben we een mooie kamer in een guesthouse (wederom meer een hotel), dichtbij het strand (ongeveer 2min. lopen). We kunnen ons hier zeker wel weer een paar dagen vermaken en nog even ontspannen voor ons volgende avontuur: Cambodja!

'S avonds gingen we zoals gewoonlijk op zoek naar wat eten. Hier hebben ze langs het strand allemaal restaurantjes met verse vis klaarliggen die op de BBQ wordt klaargemaakt. Wij kozen voor twee bakjes verse grote garnalen, een met chili bereid en een met knoflook. Je merkt echt dat je aan zee zit, alles is vers en het smaakte dan ook erg goed!

Pulau Pangkor 17-03-2010

Na een lekker ontbijtje hebben we bij ons guesthouse een scooter gehuurd en zijn we op pad gegaan. Dit was wel even wennen want we hadden geen automaat en moesten dus zelf schakelen. Dit was uiteindelijk heel erg leuk. Maaike zei van tevoren voor de grap: ‘als ik dat schakelen snel onder de knie heb dan is motorrijden echt iets voor mij'. Tot onze grote verbazing reed ze inderdaad zo weg en vond ze het nog leuker dan op een automaat. Het lijkt er dus op dat we beiden weer iets hoog op ons lijstje hebben staan voor als we terugkomen

!

Het is maar een heel klein eilandje (rondweg is 18km), dus we waren zo rond. Het was een hele mooie weg, de ene keer langs de kust dan weer door de jungle. Onderweg nog een paar keer gestopt en uiteindelijk beland bij een strand dat 5 min. lopen van het hotel ligt: Coral Bay. Toen we lekker lagen werden we aangesproken door een groep lokale jongens. Ze vroegen waar we vandaan kwamen. Toen ze hoorden dat wij uit Nederland kwamen zeiden ze meteen ‘ooh Amsterdam? Is it true that you can smoke wiet legally?'. Overal waar we komen is die reactie hetzelfde, het enige wat men lijkt te weten van Nederland is Amsterdam en/of wiet (men denkt dat wiet roken bij ons de normaalste zaak van de wereld is en iedereen het doet), beetje jammer... Hier bleef het niet bij want vervolgens zeiden ze ‘If you have a place like Amsterdam, what are you doing here?'. We waren met stomheid geslagen want we lagen onder palmbomen op een paradijselijk strand te genieten van zon, zee en strand. Voor veel Nederlanders een ideaal beeld maar voor hun dood normaal (en saai?).

's avonds zijn we op aanraden van de mensen van ons hotel naar een chinees restaurant gegaan om vis te eten. Als je hier vis besteld krijg je ook letterlijk een vis met kop, vinnen en staart er nog aan (vooral voor Maaike even wennen). Ondanks dat smaakte het echt heel erg goed! Het blijft gek dat je zo lekker kan eten voor zo weinig. Zo hadden we een hele vis, rijst, groente, kokosnoot en twee juices voor nog geen €7,-.

Pulau Pangkor 18-03-2010

Vandaag hebben we heel weinig gedaan. Lekker aan het strand gelegen en 's avonds romantisch de zonsondergang bekeken. Dit keer hadden we geluk, er was namelijk geen bewolking! Op het strand kregen we kregen nog bezoek van een aap. Die hadden we in de verte al een beetje zien lopen en toen we allebei even niet oplette probeerde hij de tas van Maaike te pakken. Gelukkig waren we er nog net iets eerder bij dan hem! Hij rende vervolgens de boom in om daarna heel boos te kijken en zijn tanden te laten zien. We besloten om alle spullen maar alvast in te pakken zodat hij niks mee kon nemen. Niet lang daarna ging hij weer weg, op naar de volgende toerist om te plagen

Wink
. Na de zonsondergang hebben we een lekker visje uitgezocht die (met chili) op de barbecue ging en weer hebben we heerlijk gegeten!

Pulau Pangkor 19-03-2010

Vanochtend hebben we eerst schandalig uitgeslapen om daarna te ontbijten en weer aan het strand te gaan liggen. 's Middags hebben we nog wat voorbereidingswerk gedaan voor Cambodja en meteen ook al wat voor Laos en Vietnam. 's Avonds weer een heerlijk visje gehad! Morgenochtend gaan we weer richting het vaste land om vanaf daar de bus naar Kuala Lumpur (ong. 4u.) te nemen. Zondagochtend wordt het vroeg opstaan want we vliegen om 7u. lokale tijd (middernacht jullie tijd), we komen dan om 8u. lokale tijd (2u. 's nachts jullie tijd) aan in Cambodja (vlucht van 2u. maar in Cambodja is het tijdsverschil met Nederland 6u. i.p.v. 7u in Maleisië).

Pulau Pangkor & Kuala Lumpur 20-03-2010

Vanochtend hebben we de ferry naar het vaste land genomen, om vanaf daar met de bus naar Kuala Lumpur te gaan. Rond 16u. kwamen we aan in Kuala Lumpur en omdat we morgenochtend (eerder vannacht, om 3.45u. gaat onze wekker) heel vroeg richting het vliegveld moeten hebben we een hotel dichtbij de plek waar we de bus naar het vliegveld nemen.

Maleisië heeft ons heel aangenaam verrast en we hebben hier twee super weken gehad. We willen graag nog een keer terug om de rest van Maleisië te zien. We zijn klaar om ons volgende avontuur aan te gaan en, als we de verhalen moeten geloven, belooft dat heel wat te worden! Ons volgende bericht zal zijn vanuit Cambodja.

Liefs,
Maaike & Bas