Maaike & Sebastiaan op reis!

Eerste dagen Sumatra

Hallo allemaal,

Vandaag vliegen we van Medan naar Banda Aceh om vanuit daar de ferry te nemen naar Pulau Weh. We zitten nu op het vliegveld en hebben mooi de tijd voor een update

Wink

Medan 14-02-2010

Na een korte vlucht kwamen we aan op het vliegveld(je) van Medan. Eenmaal buiten was het, wederom, verstand op nul en lopen want anders werden we belaagd door taxi chauffeurs. Toen we even hadden rondgelopen en wat taxi chauffeurs hadden gesproken kwamen we bij een aardige man uit die ons bij het gewenste hotel afzette. Dit hotel bleek echter dubbel zoveel te kosten als wat op de website stond dus gingen we, op advies van de taxi chauffeur, naar een ander hotel. Gelukkig hebben ze hier een lekker bed, airco en warm water. Dat konden we wel gebruiken na de slechte voorgaande nachten.

's Avonds bleek de kamer echter een mierenprobleem te hebben. Er liep een heel leger mieren van het plafond langs de muur en achter het bed langs. We zijn wel iets gewend maar dit vonden we een beetje ver gaan, ook omdat het niet een heel goedkoop hotel was. Pas nadat Bas een mier had nagetekend (geprobeerd), snapte ze bij de receptie wat er was en konden we naar een andere kamer.

Medan 15-02-2010

Omdat we gisteren al hadden gezien dat Medan niet veel bijzonders was, besloten we om plannen te maken om ergens anders naartoe te gaan. Medan zelf is de grootste stad van Sumatra en hoewel het hier ook druk is, is het gelukkig niet zo extreem als Jakarta. Toch is en blijft het een grote(re) stad en na een aantal grote steden achter elkaar zijn we toe aan iets anders. We hebben uiteindelijk besloten naar Banda Aceh (noord Sumatra) en vanuit daar naar Pulau Weh te gaan. De keuze ging tussen 14 uur in de bus voor 2 euro p.p. of 1 uur in het vliegtuig voor 20 euro p.p. Ondanks dat we de tijd hebben, hebben we toch voor het laatste gekozen omdat we niet zoveel zin hebben in 14 uur bus. Pulau Weh is het klein eiland ten noorden van Sumatra en het staat bekend om haar natuur, de rust, weinig toerisme en zon, zee, strand. Daarnaast is het een super locatie voor snorkelen/duiken.

Na verschillende reisbureautjes te hebben bezocht (via internet boeken kon voor deze vlucht niet), besloten we om te boeken. Toen de medewerkster voor ons ging bellen bleek de prijs ineens gestegen te zijn. Later werd ons verteld dat het via online systemen gaat en de prijs in principe per minuut kan verschillen, dat maakte het niet bepaald makkelijker. Na wederom wat bezoekjes bij reisbureautjes, besloten we om nog een dag in Medan te blijven (we hebben geen haast) omdat de vlucht voor 17-02 een stuk goedkoper was.

We hebben gelukkig ook hier weer een leuk restaurantje gevonden. Het ligt pal naast de ‘Zwarte Moskee' en dat hebben we geweten. Vanavond zaten we er toevallig net toen het avondgebed startte. Er staan bij de moskee twee torens met daarna ongeveer vijf luidsprekers zodat men het tot heel ver kan horen. Voor ons was dit niet echt leuk want we konden elkaar nog maar amper verstaan. Volgende keer dus maar voor/na de gebeden!

Medan 16-02-2010

Medan zelf is, zoals we eerder al zeiden, niet veel bijzonders. Daarom doen we ook niet zo veel, een dag bestaat uit een beetje rondlopen, kijken, relaxen en eten. Ook is Bas de laatste dagen niet helemaal goed te pas (niet echt ziek maar wel verkouden, hoofdpijn etc.), even rustig aan komt dus wel goed uit.

Vandaag zijn we nog op zoek gegaan naar snorkelspullen. Dan merk je ineens weer dat sommige dingen echt niet in verhouding staan. Voor een simpel setje durft men hier al meer te vragen dan dat een (relatief) luxe hotelkamer kost (ruim €20,-). Later vonden we wel goedkopere maar we hopen op Pulau Weh meer geluk te hebben, mochten we niks vinden dan huren we het gewoon.

Het is echt goed te merken dat het op Sumatra véél minder regent dan op Java. Vanochtend werden we wederom wakker met een strak blauwe lucht, hoewel het 's middags iets meer betrekt hebben we nog geen regen gehad.

Medan 17-02-2010

De laatste dagen hebben we zo goed als besloten dat we ons ‘reisschema' (in hoeverre we die hebben en die vast staat) om gaan gooien. In Nederland hadden we al een vlucht geboekt van Jakarta naar Bangkok voor 16 maart, voor een visum heb je namelijk een uitgaande vlucht nodig. Nu gaan we alleen veel sneller door Indonesië heen en we vinden het zonde om de resterende tijd niet te benutten. We hebben al geïnformeerd bij Air Asia naar de mogelijkheden voor het veranderen van de vlucht, helaas kan alleen de datum verzet worden. Dan komt het volgende, er zitten kosten aan het verzetten van de vlucht en we moeten eerst ook nog terug naar Jakarta. Waarschijnlijk gaan we de oversteek maken per ferry naar Maleisië. Dit kost veel minder en zo kunnen we ook nog Maleisië mee pakken. Zo denken we er nu over, maar we hebben geen vast plan dus niets staat helemaal vast

Wink
!

We hebben heel veel zin om naar Pulau Weh te gaan (voor de geïnteresseerden, google maar eens

Laughing
)! Omdat we niet weten hoe het daar zit met internet kunnen we wat dat betreft ook niets zeggen over onze bereikbaarheid. Diegene die ons nog willen spreken kunnen ons bellen via de manier zoals eerder beschreven.

Tot de volgende keer!

Liefs,
Maaike & Bas

Esther

Nou ik heb het verhaa weer gelezen en ga zo jullie foto's bekijken van Medan:) En uiteraard heb ik tussendoor ff Pulau Weh gegoogled en dat ziet er idd heeeeel mooi uit *jaloezie heerst;)*
Haha zijn jullie nog nooit in Turkije geweest dan:P want daar is het ook moskee moskee...gebed..gebed uit de luidsprekers;)haha!

Jullie hebben je vlucht erondertussen denk ik wel opzitten :) En mssn de boottocht ook al wel:P
Maar hoop dat het voorspoedig is gelopen:)

Die dagen in Medan hebben Bas mssn wel goed gedaan..ff relaxt:)
Ik ga de foto's bekijken:) Geniet van Pulau Weh en veel snorkelplezier;) We zien het vanzelf wel weer als jullie een update schrijven:)

Liefs Esther

Riana

Geniet maar van het snorkelen!
Ik denk dat je ook wel snorkelsets kan huren.
Veel liefs, oma