Maaike & Sebastiaan op reis!

Leuke dagen in Yogyakarta

Selamat siang!

We vonden het, voor de afwisseling

Wink
, weer eens tijd voor een update! Veel leesplezier.

Surabaya & Yogyakarta 7-2-2010

's Ochtends om 6u ging de wekker want om 7u moesten we al weer in de trein zitten, dit keer richting Yogyakarta! Op het station hebben we nog wat lekkere broodjes gehaald bij, hoe grappig, de Holland Bakery. Na een treinreis van dik 5u kwamen we aan in Yogyakarta en gingen we op zoek naar een hotel. Toen we wat rondgevraagd hadden en verschillende hotels hadden bekeken konden we voor een leuke prijs in een erg mooi hotel. Het is een hotel met alles erop en eraan, zwembad, airco, warmwater, lekker bed, balkon, internet, goed ontbijt, afternoon tea met plaatselijk lekkernij, tv, etc. Erg genieten dus! Het maakt het extra leuk dat het niet eens het duurste hotel is tot nu toe! 's Middags hebben we gerelaxt en 's avonds lekker gegeten bij ViaVia, een aanrader van de Lonely Planet (zit naast ons hotel).

Yogyakarta 8-2-2010

Rond 4u 's ochtends werden we wakker door het gejengel van de moskees. Dat is hier de normaalste zaak van de wereld maar wij moeten er nog aan wennen, zeker als er één dichtbij is. Vanavond dus maar oordopjes bij de hand! Gelukkig konden we later nog even wat slapen. Na een heerlijk ontbijt, speciaal voor ons klaargemaakt aangezien we de enige zijn in dit hotel, zijn we op pad gegaan. Toen we het hotel uit liepen stond er al een Becak (een fiets met een bankje ervoor, zelfde als een Riksja). Na wat onderhandelen waren we al snel onderweg naar het centrum. We hebben een paar uur rondgelopen in de hoofdstraat en zijn in wat bazaars en winkelcentra geweest. Vervolgens zijn we naar het Waterpaleis van de sultan gegaan. Dit was wel leuk om gezien te hebben maar was niet spectaculair. Nu zitten we lekker in een schommelbank bij het zwembad te internetten en typen. Morgen gaan we een scooter huren om op eigen gelegenheid naar Borobudur en Prambanan te gaan. Borobudur is één van 's werelds grootste Boeddhistische heiligdommen (tevens werelderfgoed) en Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Wordt vervolgd!

's Avonds straat ons nog een onverwachte maar zeer aangename verrassing te wachten. De hele dag waren ze in het hotel al bezig met voorbereidingen voor één of ander feest. Na wat navragen bleek het te gaan om ‘just a buffet', tamelijk vaag.. Toen de gasten waren gearriveerd zaten wij voor onze hotelkamer, op de 2e verdieping, te internetten en ondertussen de boel te bekijken. Op een gegeven moment kwam één van de medewerkers van het hotel naar boven, zij nodigde ons uit om ons bij de gasten te voegen. Wij waren verbaasd en gingen ons meteen omkleden, toen we beneden kwamen werd ons gevraagd om ook mee te eten van het buffet. Omdat we nog steeds niet precies wisten wat er gaande was vroegen we haar dat meteen. Het bleek om de officiële opening te gaan van het hotel en de gasten waren, voor hun, belangrijke mensen uit de branche. Het hotel bestaat al langer maar was voorheen een guesthouse. Ze hebben eerst de boel opgeknapt en vandaar de latere officiële opening. Na voorgesteld te zijn aan de baas hebben we mogen genieten van het heerlijke buffet. Dit bestond uit allerlei Indonesische gerechten. Er was ook live muziek en in de loop van de avond kwam die zelfde medewerkster Bas vragen of hij misschien wat wou zeggen over het hotel voor de gasten. Na kort aarzelen kon hij dit natuurlijk niet af laten weten en even later stond hij met een microfoon in zijn hand om wat te zeggen. Toen de gasten weg waren zijn wij nog even een biertje gaan drinken in een bar hier in de buurt.

Borobudur & Prambanan 9-2-2010

Vanochtend zijn we op tijd opgestaan omdat we een scooter wilde huren om daarmee naar de Borobudur en Prambanan te gaan. Na wederom een heerlijk ontbijt gingen we naar de verhuurder aan de overkant. Voor nog geen drie euro hadden we de hele dag een scooter (inclusief twee helmen) ter beschikking, uiteraard moesten we benzine wel zelf betalen (uiteindelijk ongeveer een euro). Het avontuur kon beginnen en we waren klaar om ons te mengen in de dagelijkse drukte van de stad. Gelukkig had Bas voor vertrek nog zoveel mogelijk kaarten gedownload voor navigatie op zijn telefoon. Wat we deden was dat diegene die achterop zat een oortje in had waardoor die de navigatiestem kon horen en zo aanwijzingen kon geven aan diegene die reed. Ideaal! Het links rijden vroeg enige gewenning, net als het scooter rijden en het verkeer, maar dat ging al snel goed. Het is overigens niet echt een scooter te noemen want ze kunnen makkelijk 100km/u. We kregen snel de smaak te pakken en kwamen na ongeveer een uur en +/- 50km rijden aan bij de Borobudur. Eerst de scooter bij de bewaakte stalling gezet en toen op naar de kaartverkoop (langs alle verkopers uiteraard). Eerder waren we al getipt dat studenten maar de helft hoefden te betalen en gelukkig had Bas zijn schoolpas van vorig jaar bij zich en dat werkte, dus dat was alweer 1 kaartje voor de helft! Hoewel de entreeprijs (+/- 11 euro, vol tarief p.p.) totaal niet in verhouding staat met andere prijzen hier was het absoluut de moeite waard en was het zeer indrukwekkend (zie foto's).

Op de Borobudur was het bloedheet en daarom zijn we niet heel lang gebleven en verder gegaan naar Prambanan. Dit bleek voor een groot deel dezelfde weg terug, dat mocht de pret niet drukken! Toen we net weg reden zagen we in de verte een donkere wolk en na ongeveer een kwartier geschuild te hebben voor een typische regenseizoenbui, waren we weer onderweg. Met rijden wisselden we elkaar af en het was echt een super ervaring. Als voetganger hebben we ons vaak genoeg afgevraagd hoe je hier in vredesnaam kon rijden maar nu we het zelf hebben meegemaakt werd alles duidelijk. Het is, hoe raar het ook klinkt, echt een soort systeem. Iedereen rijdt door elkaar maar er gaat zelden iets fout (ook niet bij ons). Het heerlijke gevoel van het rijden op zo'n motorscooter smaakt absoluut naar meer!

Eenmaal aangekomen bij Prambanan (+/- 60km rijden) besloten we om hier niet naar binnen te gaan. Voor dit tempelcomplex werd namelijk wederom zo'n uitverhouding entreeprijs gevraagd en dat vonden we het niet waard (aangezien we ook al de Borobudur hadden gezien). We hadden nog wel van iemand gehoord dat er nog een tempel vlakbij was die nog in restauratie was, maar waar je voor weinig bij mocht. Dit bleek inderdaad het geval en we waren blij dat we naar deze tempel waren gegaan. In 2006 is er een aardbeving geweest waardoor deze tempel ernstig beschadigd is geraakt. Het was erg bijzonder om te zien dat men al een deel gerestaureerd had maar dat er ook nog honderden (zo niet duizenden) stukken verspreid lagen die allemaal nog ergens onderdeel van waren. Prambanan ligt maar zo'n 18km van ons hotel vandaan, na ongeveer een half uur waren we weer terug. Na onszelf op een lekkere lunch te hebben getrakteerd en nog wat kleren gewassen te hebben, zijn we weer gaan relaxen in het hotel. We hebben overigens besloten om hier nog een nachtje extra te blijven (in totaal dus vier nachten), het bevalt ons hier erg goed!

Yogyakarta 10-02-2010

Vandaag hadden we gepland als chill-dagje, dus lekker een beetje zwemmen en relaxen. Helaas had het weer andere plannen en begon het al rond een uur of 12 's middags dicht te trekken. Omdat we nog wat info nodig hadden over de komende treinreis en we nog een simkaart wilden kopen hebben we een becak naar het station genomen. Eenmaal bij de ‘Reservasi Tiket' werd al snel duidelijk dat onze plannen wederom zouden veranderen en we nog sneller door Java zouden gaan reizen. Een treinkaartje naar de voorgenomen bestemming (strand) was net zo duur als een treinkaartje naar Bandung (nog een stuk verder), van het strand naar Bandung was dan weer hetzelfde. Daar kwam dan nog bij dat we niet helemaal met de trein naar het strand konden en er dus ook nog kosten voor een bus o.i.d. bij zouden komen. Aangezien het hier regenseizoen is (minder kans op goed strandweer) en het hier ons wel bevalt, besloten we om nóg een extra nachtje hier te blijven en dan overmorgen met de trein naar Bandung te gaan, het strand komt dan nog wel (we hebben nog even te gaan

Wink

Toen we een simkaart hadden gekocht (zie eerdere bericht voor info) begon het ontzettend hard te regenen. Na het betere onderhandelen vonden we een becak die ons voor het gewenste bedrag naar ons hotel wilde brengen. Al snel bleek waarom hij akkoord was gegaan, hij wist niet waar het hotel was (ondanks het adres op de sleutel die we hem meerdere keren lieten zien). Na twee keer geprobeerd te hebben ons totaal ergens anders af te zetten kwamen we bij ons hotel aan, waar hij nog even probeerde 2,5x zoveel te vragen voor de rit. Uiteraard gingen wij daar niet mee akkoord, eigen schuld, dikke bult!

Het einde van de dag dreigde nog even een stempel op de dag te drukken omdat de laptop uit Bas zijn handen glipte en zo met een knal op de grond viel. Gelukkig deed hij het nog, toch een engeltje op onze schouders?

Yogyakarta 11-02-2010

Vandaag hadden we geen plannen, dus na het ontbijt zijn we er eens even goed voor gaan zitten met de Lonely Planet en wat folders. Hier in de buurt (+/- 25km) bleek nog een vulkaan te zijn en al snel waren we weer onderweg op de motorscooter! Toen we, volgens de navigatie, op de bestemming aankwamen was er niet veel bijzonders te zien. Na wat nazoeken bleek dat we naar een verkeerde berg waren genavigeerd (onze fout, niet van het navigatiesysteem

Wink
). Het begon ook weer langzaam dicht te trekken dus we besloten om terug te gaan. Het was wel weer een leuke ervaring en onderweg konden we genieten van de mooie natuur. Op de terugweg hebben we nog bij het station een treinkaartje gehaald. Morgen vertrekken we om 9.27u met de trein richting Bandung, waar we rond 17.45u aan zullen komen. We hebben dus een hele reis voor de boeg.

Dat was het weer voor nu, tot de volgende keer!

Sampai jumpa (tot ziens),
Maaike & Bas

Trees

Hahaha! Ik zie jullie al zitten op zo'n scootertje ;) Geniaal!

Leuk om ook weer positieve verhalen te horen. Ga zo door :)

Véél liefs!

Lieke

Hoi Maaike & Sebastiaan,

Wat maken jullie wat mee in Indonesie! Erg leuk om jullie verhalen te lezen en jullie te blijven volgen..
Ik wens jullie nog heel veel reisplezier!
Xx

Henk

Hoi Maaike en Bas,
Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wat een wereld van verschil, jullie daar zo lekker rond tuffen op een scootertje en hier iedere keer weer opnieuw sneeuw. Ik vind het gezien mijn hobby niet zo heel erg. ( resultaat vandaag drie stuks)

Doe voorzichtig,
groeten en liefs Henk ( en ook van Jeannette natuurlijk)

Riana

Dag Bas en Maaike,
Wat een lekker hotel hadden jullie. En wat boften jullie dat je de opening mee maakte. Leuk, al die foto's.
Wat ik een beetje mis is foto's van de mensen, worden er soms geen kleurige sari's meer gedragen?
Kijk uit naar jullie volgende verhaal. Kus, oma

Esther

Goedemorgen! Wat een verhaal weer...ik ben ziek dus had de tijd om het even door te nemen!
Waren het ook echt Nederlandse broodjes bij de Holland Bakery?
Doe mij die luxe ook maar van het hotel!
Maar leuke verhalen en foto's weer :D

Sanne

Geweldig om te lezen! :-D
Jullie genieten echt als ik het zo op de foto's zie.
Goede reis maar weer! :-)

Liefs, xxx!

Rene en Harriet

Hoi Maaike & Sebastiaan,

Wij gaan eind dit jaar enkele weken rondreizen in Indonesie. Omdat jullie zo te spreken zijn over het hotel in Yogyakarta zouden wij graag de naam van het hotel willen weten. Kunnen jullie ons deze door mailen aub.

Gr

Rene en Harriet

Maaike & Sebastiaan

Hallo Rene en Harriet!

Het hotel heet: Hotel Grand Rosela.
Het adres is: Jl. Prawirotaman 28, Yogyakarta.
Tel.: (62-274) 419191.
Email: grandrosela@yahoo.com.