Maaike & Sebastiaan op reis!

China, India, het midden-oosten en Singapore!

Hallo allemaal,

Bij deze ons eerste berichtje na de onderbreking in Nederland. We zitten nu op het vliegveld van Singapore te wachten op onze vlucht naar Denpasar (Bali, Indonesië). Singapore was een hele ervaring en is het beste tot omschreven als één grote cultuurmix.

Toen we het vliegtuig uitkwamen konden we op verschillende manieren naar de stad en ons hostel toe, namelijk: taxi (makkelijkste maar duurste), shuttle bus (makkelijk maar nog steeds relatief duur), gewone bus (relatief goedkoop), metro (makkelijk en goedkoop). De keuze was dan ook snel gemaakt, het werd de metro! Dit bleek een super keuze want de metro (MRT) is hier het vervoersmiddel bij uitstek.

Rond 8 uur kwamen we bij ons hostel aan, helaas was de kamer pas rond 12u klaar. We zaten dichtbij een wijk genaamd Little India, dus wij gingen op ontdekkingstocht. Als snel bleek dat zo'n vlucht en een nacht overslaan toch erg vermoeiend is, met ongeveer twee uur waren we weer terug in het hostel. Na wat internetten konden we om 11u al de kamer in, een meevaller! We hebben meteen de spullen gedumpt en zijn gaan slapen om twee uur later nog even rond te kijken in de wijk. We besloten om goed uit te rusten om de volgende dag optimaal gebruik te kunnen maken van de dag en heel Singapore te ontdekken.

De volgende ochtend was er voor onze backpack-standaard een luxe ontbijt. Dit wil zeggen: toast, chocopasta, pindakaas, boter, gekookt ei, koffie/thee en bananen (in Australië was het hoofdzakelijk toast, pindakaas, jam en koffie/thee). Na het ontbijt hebben we de metro genomen (dagpas onbeperkt reizen á +/- 4 euro p.p.!) richting Sentosa Island. Sentosa is een (gedeeltelijk kunstmatig) eilandje voor de kust van Singapore. Hier gaan de Singaporezen naartoe voor hun ontspanning en om bij te komen van de dagelijkse drukte in de stad. Op advies van de opa & oma van Maaike waren we van plan om de kabelbaan naar het eiland te nemen. Helaas was de kabelbaan in onderhoud en zijn we vervolgens met de (nieuwe) monorail gegaan. Het was leuk om gezien te hebben maar het voelde erg nep. Een voorbeeld: je loopt daar over hele mooie (aangelegde) tropische stranden maar kijkt uit op gigantische olietankers die liggen te wachten voor ze de haven in mogen.

Na Sentosa zijn we met de metro naar Chinatown gegaan. Dit was in één woord: super! Zodra je uit bent gestapt sta je voor je gevoel in China. De wereld ziet er ineens totaal anders uit! Overal Chinezen, Chinese spullen, Chinees eten, Chinese muziek, Chinese gebouwen/huizen, Chinese tekens, etc. Na onze ogen uitgekeken te hebben zijn we downtown gegaan.

Wederom kom je bovengronds in een totaal andere wereld. De metro zal ook wel bijdragen aan het gevoel van verschillende werelden. Onderweg zie je niks, dan kom je boven en is het ineens (in een paar minuten) helemaal veranderd. We stonden midden tussen de wolkenkrabbers en zakenlui. Hier hebben wat rondgelopen en zijn we naar een foodmarket geweest, op advies van RTL Travel. Ook dit was weer een bijzondere ervaring: tientallen tafeltjes en kraampjes met de meest uiteenlopende soorten (soms ondefinieerbaar) voedsel. Na enige tijd rondlopen en observeren waar men het meeste bestelde, hebben wij een bord rijst met groentes en kip genomen (+/- 2 euro).

We besloten op i.p.v. de metro, te voet naar de volgende punten te gaan. Het begon namelijk te schemeren en dat leverde hele mooie uitzichten op en dan is onder de grond zitten wel erg jammer. Na een lange wandeling naar het grootste reuzenrad ter wereld (165 meter) en de grootste fontein ter wereld zijn we naar Kampong Glam (Arabische wijk) gegaan. Overigens hebben we niet in het reuzenrad gezeten, het was namelijk heel duur en als backpacker moet je dan keuzes maken. De Arabische wijk was qua beleving niet anders als Little India of Chinatown, wederom een andere wereld. Toen we aankwamen lopen zagen we allemaal bars waar bijna iedereen met een waterpijp zat, dat moesten we natuurlijk proberen. Nog geen 10 minuten later zaten tussen de anderen aan een waterpijp te lurken. Na af en toe wat licht in je hoofd te worden (door de stoom) was het erg ontspannend en lekker.

Na Kampong Glam zijn we nog even teruggegaan naar Chinatown (andere kant van Singapore) omdat dit in het donker ook erg mooi moest zijn, dat was het ook. Hier hebben we in Smith Street (ook bekend als Food Street, allemaal kraampjes met eten) nog wat noodles met kip (wok) gehad, dit was erg lekker en goedkoop (+/- 2,50 euro).

Uiteindelijk waren we rond half 12 's avonds moe, maar zeer voldaan, terug in ons hostel. Ons doel van het optimaal benutten van de dag was zeker bereikt!

Vandaag zijn we eerst naar Orchard Road geweest. Dit is een beroemde winkelstraat met allemaal grote en luxe ketens (Gucci, Prada, D&G, etc.) en shopping malls. We hadden het hier snel gezien en zijn nog even terug gegaan naar Little India om te eindigen in ons hostel en kort daarna naar het vliegveld te gaan (voor de spits!).

Singapore was een hele belevenis en raden we aan iedereen aan. Wij gaan zeker nog eens terug om het opnieuw te ervaren!

Nu gaan we nog even wat eten en dan richting de douane en dan boarden. Ons volgende berichtje zal vanuit Indonesië zijn.

Groetjes en liefs,
Maaike & Bas

Riana

Ja, ik vond Singapore ook een hele ervaring. De leukste herinnering bewaar ik aan China-town, waar we iedere avond tussen de Chinezen hebben zitten eten.Zo lekker, en ook goede te doen voor een vegetari

Ja, ik vond Singapore ook een hele ervaring. De leukste herinnering bewaar ik aan Cina-town, waar we iedere avond tussen de Chinezen hebben zitten eten.
Ook goed te doen voor een vegetariër.
Ik kijk uit naar jullie berichten vanuit Bali. Liefs, oma

Heleen

Wat klinkt dat super! Fijn dat Singapore zo geslaagd is, ben benieuwd naar jullie foto's. En nu op naar Indonesië!

Fijne vlucht,
Liefs

lien

hoi hoi,

Wat een belevenissen allemaal! leuk en spannend hoor! Inmiddels aan het relaxen op Bali?
Hier vanmorgen wederom alles wit!

Liefs en dikke kus,

lien

Trees

Wat leuk om te lezen weer! Heel anders dan Australië hè? Ik ben benieuwd naar de foto's!

Liefs!!

Esther

en ze zijn weer terug:) de leuke verhalen om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Fijn dat alles goed is verlopen (alweer;)) en ik wens jullie een super tijd daar! Geniet ervan ;)
Xx Esther

Lau

He Maaike en Bas, Ziet er toppie uit daar, hier alles wit en koud. Geniet er lekker van en doe geen dingen die ik ook niet zou doen ;)

Riana

Wat hebben jullie veel gedaan in Singapore! Was het daar niet erg warm? Hier sneeuwt het weer eens voor de afwisseling! Kus, oma